AMSTERDAM - Nederlandse bedrijven blijven ondanks de crisis investeringen in innovatie. Maar de verschillen tussen grote en kleinere ondernemingen zijn groot. Dat blijkt uit onderzoek van innovatiebureau Six Fingers en marktonderzoekbureau DBMI.

Uit het onderzoek blijkt wel dat er een groot verschil is tussen succesvolle organisaties op het gebied van innovatie en de minder succesvolle. Succesvolle bedrijven geven aan dat het innovatiebudget gelijk zal blijven (32 procent) of zelfs gaat stijgen (57 procent). Slechts één op de tien geeft aan dat het innovatiebudget volgend jaar minder zal krimpen.

Ook blijkt er een verschil tussen kleine organisaties (minder dan 20 werknemers) en grote organisaties (250+ werknemers). Kleine organisatie zien het belang van innovatie meer in dan grote organisaties. Zij durven nu te investeren terwijl grote organisaties voorzichtiger zijn.

Budget
De meerderheid (52 procent) van de kleine organisaties geeft aan het budget te gaan verhogen, terwijl 30 procent van de grote organisaties dit doen. Ook zijn kleine organisaties succesvoller in innovatie dan grote organisaties. Van de kleine bedrijven in Nederland behoort 45 procent tot de succesvolle innovatieve bedrijven, van de grote maar 17 procent.

Uit het onderzoek komt een aantal factoren naar voren die bepalen of een organisatie wel of niet succesvol is op het gebied van innovatie. Zo kijken succesvolle bedrijven niet teveel naar concurrenten om ideeën op te doen en houden zij het poldermodel buiten de deur. Daarmee voorkomen zij dat ideeën op de plank blijven liggen

Fouten
Ook blijkt dat deze organisaties toestaan dat er fouten worden gemaakt. Hierdoor leren ze in de praktijk wat werkt en niet werkt. Bovendien zijn succesvolle innovatieve bedrijven volgens de experts succesvol omdat zij hun innovatie managen.

Binnen het bedrijf is een strategie opgesteld om dit proces te begeleiden. Veel bedrijven laten hierin nog de menselijke en toevalsfactor de boventoon voeren.