AMSTERDAM - De wereldwijde verkoop van LCD-televisies is in het tweede kwartaal met 14,1 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal naar 30,7 miljoen stuks. Koninklijke Philips Electronics nv had een marktaandeel van 6,5 procent.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau iSuppli Corp. meldt vrijdag in een rapport dat zowel de prijsverlagingen van oudere modellen als de introductie van meer geavanceerde modellen de verkoop hebben gestimuleerd.

Samsung Electronics Co. bleef in het tweede kwartaal de grootste producent van LCD-televisies, met een licht gedaald marktaandeel van 18,5 procent.

Agressief
"Samsung was in het tweede kwartaal erg agressief met de introductie en marketing van LCD-televisies met LED verlichting", aldus analist Riddhi Patel van iSuppli. "Dit heeft Samsung vooraan de snelgroeiende technologische trend gezet, hetgeen de omzet van Samsung sterk geholpen heeft."

Het Zuid-Koreaanse LG Electronics Co. maakte de sterkste groei door, met een gestegen marktaandeel naar 11,5 procent van 10,9 procent een kwartaal eerder.

Op de derde plaats kwam het Japanse Sharp Corp. met een marktaandeel van 9,6 procent, gedaald van 10,1 procent in het eerste kwartaal.

Sony
Sharp achterhaalde daarmee Sony Corp. Sony belandde op een vierde plek met een marktaandeel van 9,1 procent, ten opzichte van 11,3 procent in het eerste kwartaal.

iSuppli verwacht dat de verkoop van LCD-televisies met LED-verlichting op 4,5 miljoen exemplaren zal uitkomen in 2009. Voor 2013 verwacht het onderzoeksbureau dat de verkoop zal stijgen naar 98,8 miljoen, waarmee het 42,5 procent van de wereldwijde markt van LCD-televisies zou uitmaken.