RÜSSELSHEIM - De Duitse autofabrikant Opel heeft ondanks de onzekerheid over zijn toekomst dit jaar al meer auto's verkocht op zijn thuismarkt dan in geheel 2008. Opel dankt dit aan de slooppremie die de Duitse regering heeft ingevoerd bij de aanschaf van een nieuwe auto.

In de eerste acht maanden van dit jaar leverde Opel 280.705 auto's af in Duitsland. In geheel 2008 kwam de verkoop uit op bijna 273.000 auto's, zei verkoopdirecteur Michael Klaus donderdag.

De mooie resultaten in Duitsland worden overschaduwd door rampzalige verkoopcijfers in Nederland. Volgens cijfers van brancheorganisatie Bovag kelderden de verkopen van Opel met meer dan 40 procent tot 18.348 stuks sinds het begin van het jaar. De gehele Nederlandse markt voor nieuwe auto's kromp over de eerste acht maanden van het jaar met een kwart.

Verkopen
De ineengestorte verkopen hebben volgens Jeroen Maas, woordvoerder van Opel Nederland, voor een belangrijk deel te maken met de faillissementen van Opeldealers in het bezit van autobedrijf Kroymans. Dit bedrijf, dat eerder dit jaar kopje onder ging, was eigenaar van ongeveer tien Opeldealers die vooral in Brabant zaten.

Maas wijst er ook op dat de sterke groei in Nederland vooral zat in het segment van compacte auto's die ruim onder de 10.000 euro zijn geprijsd. ''Wij zitten niet in dat segment'', aldus de zegsman.

Sloopregeling
Volgens Maas heeft het schrille contrast met Duitsland ook te maken met de sloopregeling voor oude auto's. ''Dat heeft daar enorm positief gewerkt, hier wat minder.'' De Duitse slooppremie liep woensdag af. Duitsers konden maandenlang rekenen op een premie van 2500 euro als zij hun oude auto zouden inruilen voor een nieuw exemplaar. In Nederland krijgen bezitters van hun oud ijzer slechts 750 tot 1000 euro terug.

In Duitsland, de belangrijkste markt, verkocht Opel in augustus de meeste auto's in een maand sinds 2000. Opel ziet daarom af van beperking van de werkgelegenheid in zijn fabriek in Bochum, waar de Astra van de band rolt.

De verkoop van nieuwe auto's steeg afgelopen maand in Duitsland met 28 procent. Volkswagen boekte de grootste verkoopstijging (bijna 50 procent), gevolgd door Opel (27 procent) en Ford (13 procent).