AMSTERDAM - Uit onderzoek van Nationale Mail Index blijkt dat Nederlandse bedrijven veel geld kunnen besparen op betere verwerking van e-mail.

Het onderzoek heeft als doel om onder duizenden professionals harde gegevens te verzamelen over de hoeveelheid mail die Nederlanders per uur kunnen verwerken.
­
De voorlopige resultaten laten zien dat de gemiddelde medewerker na de vakantie 171 e-mails in de inbox vindt. Het kost gemiddeld 5,6 uur om die allemaal te verwerken. Nog niet één derde (29,9 procent) van alle e-mails bevatte afspraken en taken, terwijl 19,5 procent bestond uit CC berichten.

Dubbel
Getrainde e-mail verwerkers halen na enige oefening het dubbele aantal mails per uur. Uitgaande van 3 miljoen kenniswerkers in Nederland zou Nederland dus op jaarbasis 168 miljoen uur kunnen besparen bij het verwerken van binnenkomende e-mail.

Op www.NationaleMailIndex.nl kunnen bezoekers invullen hoeveel e-mail ze tijdens hun vakantie hebben ontvangen en in welke verhouding die mail verdeeld was in nieuwsbrieven, CC mail en werkelijke taken en afspraken en hoe lang het kostte om die berg te verwerken.

Op basis van deze variabelen berekent de website meteen de persoonlijke E-mail Index van de bezoeker en worden de gegevens gebruikt voor onderzoek. Deelnemers kunnen hun eigen score delen met vrienden en collega’s via Twitter, LinkedIN, Facebook, e-mail of hun eigen weblog.