AMSTERDAM - De Nederlandse Energie Maatschappij had de reclames met daarin opiniepeiler Maurice de Hond toch wel mogen uitzenden. Dat heeft het college van beroep van de Reclame Code Commissie dinsdag bepaald.

In de campagne zei De Hond dat 94 procent van de Nederlandse huishoudens te veel betaalt voor zijn energierekening. Begin augustus bepaalde de commissie dat De Hond een te groot gezag als onafhankelijk deskundige heeft en daarom niet specifiek een product mag aanprijzen.

Dat was volgens het college een verkeerde conclusie. Mensen die dankzij hun deelname aan televisieprogramma's worden geacht vertrouwen te hebben van het publiek mogen inderdaad niet in reclames figureren.

De Hond
Maar De Hond heeft zijn reputatie volgens het college niet aan televisieprogramma's te danken. Die zou hij als opiniepeiler zelf hebben opgebouwd.

Daarom zou het bedrijf de reclamecampagne mogen hervatten. De campagne liep halverwege augustus echter sowieso af. Binnenkort komt er een nieuwe campagne met een nieuwe bekende Nederlander. Vóór De Hond was Natasja Froger het boegbeeld van de NEM.