SCHIPHOL - Schiphol moet zich ontwikkelen tot rail-luchthaven voor Europa door vlieg- en treinverkeer te integreren en zich te concentreren op directe intercontinentale vluchten.

Dit betekent ook winst voor het milieu, gelijk aan een vermindering van de jaarlijkse uitstoot van het broeikasgas CO2 van 750.000 auto's. Deze aanbeveling doet milieuorganisatie Natuur en Milieu in haar dinsdag gepresenteerde luchtvaartvisie voor een duurzame luchtvaart.

''Schiphol moet op dieet en zal daar slanker en gezonder uitkomen'', zei directeur Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu.

Prijzen
De overstapfunctie van Schiphol komt volgens de natuurorganisatie sterk onder druk te staan door stijgende prijzen. De luchthaven zou daarom een alternatief moeten bieden voor de vluchten korter dan 800 kilometer.

Passagiers moeten per hogesnelheidstrein van en naar Schiphol kunnen komen, waarbij het de reiziger zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt, met een integraal boekings- en inchecksysteem, directe en snelle internationale aansluitingen, een concurrerende prijs en slimme bagageafhandeling.