MEPPEL - Zuivelconcern FrieslandCampina heeft de omzet over de eerste helft van het jaar 15 procent zien dalen tot 4,1 miljard euro. Onderaan de streep bleef een winst over van 78 miljoen euro, een stijging van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt.

Door de economische crisis daalde de vraag naar consumentenproducten en ingrediënten. Daarnaast kampte het bedrijf met lagere opbrengstprijzen van zuivelproducten zoals melkpoeders en kaas. De winstgroei is volgens FrieslandCampina te danken aan gunstigere financieringsbaten en -lasten en goede resultaten uit deelnemingen.

Het bedrijfsresultaat van de onderneming daalde met 8 procent tot 110 miljoen euro.

Het zuivelconcern behaalt het grootste deel van de omzet uit de verkoop van consumentenproducten, zoals Chocomel, Coolbest en Mona.

Garantieprijs
FrieslandCampina, de grootste zuivelcoöperatie in Nederland, heeft de leden melkveehouders over de eerste zes maanden van het jaar een garantieprijs voor melk betaald voor een kilo melk van ruim 26 cent, 32 procent minder dan het voorgaande jaar. Door de afgenomen vraag en de lage melkprijs hebben steeds meer boeren te kampen met financiële problemen.

''De prijsniveaus hebben niet alleen grote invloed op ons resultaat, maar bepalen ook voor een belangrijk deel het niveau van de garantieprijs voor onze ledenmelkveehouders. Deze ligt op een zorgelijk laag niveau'', aldus FrieslandCampina-topman Cees 't Hart.

FrieslandCampina, dat vorig jaar ontstond na een fusie tussen Campina en Friesland Foods, waagt zich niet aan een voorspelling voor de rest van het jaar wegens de ''vele onzekerheden.'' Het bedrijf verwacht voor de tweede helft van het jaar ''blijvend lastige'' marktomstandigheden. De opbrengstprijzen van zuivelproducten zullen door de achterblijvende vraag onder druk blijven staan.