AMSTERDAM - De meeste organisaties beveiligen hun bedrijfsdata niet tegen datalekken tijdens het testen van applicaties. Ook klantgegevens kunnen hierdoor op straat komen te liggen. Dat blijkt uit onderzoek van Micro Focus.

Volgens de onderzoekers was maar liefst 79 procent van de organisaties het afgelopen jaar de dupe van een inbreuk op de beveiliging. En nog eens 79 procent gebruikt live productiedata in de testfase. Op die manier stellen bedrijven niet alleen zichzelf, maar ook hun klanten bloot aan het risico dat vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen.

Uit het onderzoek bleek eveneens dat bijna driekwart van de bedrijven geen datamaskeringstechnieken gebruikt tijdens het testen van applicaties. Het grootste deel van de respondenten verklaarde klantinformatie te gebruiken tijdens het testen en ontwikkelen van applicaties. Voorbeelden hiervan zijn klantlijsten, werknemersoverzichten, creditcardgegevens en andere vertrouwelijke, zakelijke informatie.

Zorgwekkend
Minstens even zorgwekkend is volgens de experts het feit dat organisaties zeer regelmatig vertrouwelijke klantinformatie blootstellen aan het risico van openbaarheid. Bijna tweederde van de ondervraagden zet klantgegevens wekelijks in bij het testen van applicaties. Negentig procent bekent deze gegevens maandelijks te gebruiken.

Ondanks de eigen ervaringen en de enorme aandacht voor datadiefstal was slechts zeven procent van de respondenten van mening dat gegevens in de applicatietest- en ontwikkelomgeving beter beveiligd moeten zijn dan in een algemene productieomgeving.