PEKING - Het Amerikaanse computerconcern Apple gaat zijn populaire iPhone ook in China verkopen. Het bedrijf heeft daarvoor een meerjarige overeenkomst gesloten met de Chinese telecomaanbieder China Unicom. De introductie vindt naar verwachting in het vierde kwartaal plaats.

Beide partijen maakten de overeenkomst vrijdag bekend. Speculaties over een Chinese introductie van de iPhone zijn er al maanden. China Unicom is de op een na grootste aanbieder van mobiele telefonie in China, na China Mobile. Het bedrijf heeft zo'n 140 miljoen klanten.

China biedt voor Apple veel mogelijkheden. Met bijna 700 miljoen aansluitingen op een mobiele telefoon gaat het om de grootste markt ter wereld. De vraag is nu of Apple net als in veel andere landen een sterke positie kan bewerkstelligen.

Vervalst
De meeste Chinezen beschikken over goedkope telefoons. De iPhone is relatief duur. Bovendien zijn er al volop gesmokkelde en vervalste versies van de iPhone op de markt. Dit betekent echter ook dat er vraag is naar de toestellen.

Apple heeft met computers in China weinig potten kunnen breken. Het marktaandeel is minder dan 1 procent. Afgelopen kwartaal verkocht Apple er slechts 36.000 computers op een totale markt van 11,7 miljoen verkochte pc's, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC.

De aankondiging van de Chinese introductie komt op een moment dat er steeds meer berichten binnenkomen over ontploffende iPhones. In de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en België zijn al gevallen gerapporteerd. Diverse autoriteiten hebben daar vragen over gesteld.

Batterijen
Zakenkrant The Wall Street Journal trok eerder deze week een vergelijking met berichten over ontploffende laptopbatterijen van Sony drie jaar geleden. Experts verklaarden toen dat computers zich veel sneller ontwikkelden dan de batterijen, waardoor de kans op oververhitting is vergroot. Hetzelfde zou kunnen gelden voor batterijen voor telefoons, die steeds meer mini-computers worden.

Apple spreekt van ''geïsoleerde incidenten''. Van de iPhone zijn sinds de lancering twee jaar geleden al meer dan 26 miljoen verkocht.