AMSTERDAM - Jaarlijks wordt er 2,4 miljard dollar uitgegeven aan iPhone-applicaties in de App Store van Apple. Daarmee laat Apple de concurrentie ver achter zich, claimt advertentie AdMob op basis van onderzoek naar het koopgedrag van 1000 iPhone- en Android-bezitters.

Met 2,4 miljard dollar omzet op jaarbasis (200 miljoen dollar per maand) heeft de App Store een fikse voorsprong op de concurrentie. Ter vergelijking: de Android Market zet maandelijks 5 miljoen dollar om, wat neerkomt op 60 miljoen dollar per jaar. Volgens Apple zijn er 1,5 miljard applicaties gedownload uit de App Store.

Downloaden
AdMob komt tot de som van 2,4 miljard dollar na onderzoek onder 1000 gebruikers van iPhones, iPod Touch-toestellen (een iPhone zonder telefoonfunctie) en Android-telefoons. Opvallend is dat iPod-Touch gebruikers maandelijks gemiddeld 18,4 applicaties downloaden, waarvan er gemiddeld twee betaald worden.

iPhone-bezitters downloaden gemiddeld 10,2 applicaties per maand waarvan er betaald wordt voor 2,6 apps. Android-gebruikers zitten daar dicht achter en downloaden gemiddeld 9,1 applicaties per maand, waarvan 1 betaalde is.

Opwaarderen
De voornaamste reden om te betalen voor een applicatie is het opwaarderen van een gratis 'lite' versie van een programma naar de volledige versie, stelt AdMob. Gebruikers die regelmatig betaalde applicaties kopen, besteden ongeveer 9 dollar per maand aan 5 betaalde applicaties.

De helft van alle iPhone- en Android-gebruikers besteedt meer dan een half uur per dag aan applicaties. Een kwart iPhone- en Android eigenaren besteed twee uur per dag aan het gebruiken van applicaties.