RIJSWIJK - Het afdrukken van een foto lijkt passé. Na jaren van zeer sterke stijgingen van het aantal digitale foto's dat werd afgedrukt, is ook daar nu sprake van een daling. Dat signaleren het grootste Europese fotolaboratorium CeWe Color en winkelketen Hema.

Foto's duiken wel steeds vaker op in gedrukte fotoboeken en bijvoorbeeld op T-shirts en koffiekoppen. Dit gaat ten koste van de los afgedrukte foto. De fotoboeken maken een ongekende opmars door, CeWe spreekt over het afgelopen halfjaar van een toename van 50 procent. Ook Hema zegt dat de boeken ''zeer populair'' zijn.

Sinds het begin van deze eeuw zette de opmars van de digitale foto in. Volgens schattingen van de Hema is de ouderwetse analoge foto in Nederland nog goed voor een marktaandeel van 15 tot 20 procent. ''Het aantal analoge rolletjes daalt jaarlijks met 30 tot 45 procent'', zegt een woordvoerster van de Hema.

Gestopt
In sommige winkels is de Hema al gestopt met het aanbieden van de 1-uurs service voor het ontwikkelen en afdrukken van analoge foto's. Dat heeft deels te maken met technische zaken, maar gebeurt ook uit bedrijfseconomisch oogpunt. Ook maken steeds minder fabrikanten nog analoge fotorolletjes. ''Agfa, Konica, Kodak en Fuji doen het nog, maar de vraag is: hoe lang nog?'', aldus de Hema.

Volgens CeWe daalde het aantal analoge foto's dat afgedrukt werd sinds begin 2000 met 50 procent per jaar. Voor de digitale foto begon de echte opmars in 2003 en groeide in de eerste jaren met 100 procent per jaar. Maar ook aan die groei is nu een eind gekomen. ''In de eerste helft van dit jaar was sprake van een daling van 15 procent ten opzichte van vorig jaar'', zegt een woordvoerder van CeWe.

Internet
''Na jaren van zeer sterke stijging van het aantal digitale afdrukken zijn we inmiddels op het punt aangekomen dat dit zal gaan dalen onder invloed van de opkomst van gedrukte fotoalbums'', zegt de Hema-woordvoerster. Zowel Hema als CeWe stelt dat Nederland in de wereld voorop loopt bij het maken van fotoboeken. Volgens CeWe zou dat te maken hebben met de hoge penetratie van snel internet in Nederland en de ondernemende geest. ''Mensen proberen dingen graag uit.''

Alleen Duitsland komt bij Nederland in de buurt, maar de Duitsers lopen toch nog wel een jaar achter. ''De markt voor digitale foto's begint daar nu te stagneren'', zegt CeWe.