DEN HAAG - Voormalig minister Hans Alders gaat op verzoek van minister Camiel Eurlings (Verkeer) nader onderzoek doen naar de groei van Schiphol.

Een nadere beschouwing is onder meer nodig door de gevolgen van de kredietcrisis, schrijft Alders in een brief die donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Prognose
Het onderzoek naar bijgestelde marktprognoses kan nieuw licht werpen op de vraag vanaf wanneer Schiphol de grens van zijn groei bereikt en de regionale luchthavens Lelystad en Eindhoven vluchten moeten overnemen, aldus Alders. De oud-politicus werkt voor Eurlings aan een advies daarover.

Schiphol presenteerde (toevallig) donderdag een 'ongekende' daling van het passagiers- en vrachtvolume in de eerste helft van 2009. De netwerkfunctie van de nationale luchthaven staat onder druk door hevige concurrentie en omdat het slecht gaat met de economie.

Nota
Schiphol mag groeien tot 510.000 vliegbewegingen per jaar. In de Luchtvaartnota die het kabinet in april heeft vastgesteld is bepaald dat Lelystad en Eindhoven in beeld komen als Schiphol de 460.000 vluchten per jaar nadert.

Bij gunstige economische ontwikkelingen gebeurt dat op zijn vroegst in 2013 maar mogelijk ook jaren later, aldus de meest recente cijfers. Tot dusver was de uitgangspositie dat Eindhoven en Lelystad in 2020 samen 70.000 vluchten van Schiphol delen.

Ruimte
Uit de brief van Alders blijkt dat bij gemeenten in de regio Eindhoven, de provincie Noord-Brabant, omwonenden en milieuorganisaties op dit moment geen ruimte zien voor 35.000 extra vluchten in 2020. Het ministerie van Defensie is echter bereid om te praten over de beperking van militaire functies op de vliegbasis.

In Flevoland gaan de gesprekken de komende tijd verder over een nieuw vliegveld op een andere locatie dan nu in Lelystad.