Consumentenbond onderzoekt sms-diensten

DEN HAAG - De Consumentenbond wil dat er een onderzoek komt naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. De bond krijgt geregeld klachten over sms-diensten, waarvoor telecomaanbieders bij hun klanten soms grote bedragen afschrijven.

De consumentenorganisatie pleitte dinsdag voor duidelijke regels om problemen met torenhoge rekeningen voor zulke diensten te voorkomen. Ondanks de gedragscode van telecomaanbieders constateert de Consumentenbond dat die nog veel voorkomen.

Misleiding
Consumenten kunnen ongevraagd sms-berichten toegestuurd krijgen of kunnen zelf ingaan op een misleidend of onduidelijk aanbod, stelt de bond. Bovendien worden klachten lang niet altijd goed afgehandeld.

Bij een sms-dienst betaalt de klant voor een ontvangen sms-bericht, in plaats van voor een verzonden sms. ''Het is de omgekeerde wereld. Als telecomproviders een dergelijk systeem opzetten, dan moeten er voldoende waarborgen zijn om te voorkomen dat er ten onrechte geld wordt ingecasseerd via de telefoonrekening. Ik vraag me af of dat nu wel goed geregeld is'', aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Afmelden
Consumenten die geen gebruik willen maken van sms-diensten kunnen zich wel afmelden via www.smsdienstenfilter.nl.

Tip de redactie