Casio vecht tegen concurrentie

AMSTELVEEN - Bij de naam Casio denken de meeste consumenten vooral aan rekenmachines en horloges. Toch was het Japanse bedrijf in maart 1995 het eerste bedrijf dat met een digitale fotocamera voor het grote publiek kwam.

Nu heersen andere Japanse namen als Canon, Nikon en Sony. Maar Casio wil zich terugvechten.

Shigeru Watanabe is reuzetrots, als hij op zijn computer de bedrijfsgeschiedenis toont en de QV-10 tegenkomt. De directeur van Casio Benelux is wel gewend dat anderen zijn bedrijf niet direct associëren met digitale camera's. Zelfs de synthesizers zijn bekender.

Foto's
Met de QV-10 zette Casio echter een standaard die andere elektronicafabrikanten snel zouden volgen. Voor zo'n 1000 euro konden consumenten foto's van 250.000 pixels schieten en in kleur bekijken op een lcd-beeldscherm. Voor die tijd enorm innovatief. Casio bereikte er een marktaandeel mee dat nu niet meer is te halen.

''We hebben het te veel laten liggen'', zegt Watanabe nu. ''Alleen in Japan zijn wij na 1995 een grote partij gebleven. In andere landen hebben we ons moeten terugvechten. Ook in Nederland.''

Exilim
Inmiddels gaat Casio niet meer met QV-varianten de boer op. Exilim-camera's zijn daarvoor in de plaats gekomen, met prijzen variërend van 150 tot 300 euro.

In Nederland had Casio vorig jaar naar eigen zeggen ruim 7 procent marktaandeel. Partijen als Canon, Nikon en Sony zaten daar nog ver boven. Dit jaar wil Casio marktaandeel van zijn grootste concurrenten afsnoepen en uitkomen op 10 procent, aldus Watanabe.

Technologie
Dat zal niet gebeuren door met prijzen te stunten, zegt de directeur. Casio wil zich onderscheiden met technologie, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om dertig foto's per seconde te nemen.

Een gemakkelijke tijd om marktaandeel te winnen is het niet. De verkoop zakt dit jaar volgens Casio met 10 procent. Niet alleen de recessie leidt tot minder vraag naar consumentenelektronica. Er treedt ook verzadiging op, zegt Watanabe. Fabrikanten moeten zich meer richten op consumenten die hun camera vervangen.

Pixels
Innovatie kan de consument overtuigen, maar ook de traditionele pixelstrijd is volgens Watanabe nog niet over. De huidige compactcamera's kunnen al ruim 12 miljoen pixels aan. Het is niet ondenkbaar dat 20 miljoen binnen afzienbare tijd wordt gehaald.

De Casiodirecteur geeft toe dat pixels nog altijd een belangrijk verkoopargument zijn. ''De grote massa leest nou eenmaal niet de gespecialiseerde bladen die schrijven dat je met minder pixels ook zeer goede foto's kunt maken.''

Automatisch
Casio hoopt de consument ooit nog van dienst te kunnen zijn met een camera die volledig automatisch werkt. Het bedrijf denkt bijvoorbeeld na over een digitale camera zonder ontspanknop en sluiter.

Het gaat om toekomstmuziek, maar het doel is duidelijk. ''Wij willen menselijke fouten vermijden'', zegt Watanabe. Precies zoals de rekenmachine ooit was bedoeld.

Tip de redactie