BUSSUM - RTL Nederland (RTL 4, 5, 7 en 8) gaat meer doen op digitale 'platforms'. Dat bleek maandag tijdens de najaarspresentatie van het commerciële tv-bedrijf.

Vanaf 2 oktober komt RTL met de digitale zender RTL Lounge. Deze zender is alleen te ontvangen door abonnees van UPC en Ziggo met een uitgebreid digitaal pakket. Op internet komt een een spelletjesdienst.

RTL Lounge brengt zeven dagen per week, 24 uur per dag programma's voor ''de jonge vrouw van nu''. Naast RTL-programma's als Goede Tijden, Slechte Tijden, Gooische Vrouwen en RTL Travel biedt het nieuwe kanaal ook de Nederlandse telenovelle Lotte en dramaseries als Fashion House en Desire.

RTL is nog in gesprek met andere distributeurs om RTL Lounge ook via hun kanalen door te geven.

Digitaal
''Digitale televisie wordt steeds belangrijker. Het is ons doel om hier optimaal op in te spelen met een onderscheidend en kwalitatief aanbod. Daarom is de lancering van RTL Lounge voor ons bedrijf van groot belang'', aldus RTL-baas Bert Habets.

De programma's worden bij RTL Lounge niet onderbroken door reclames en starten elk heel of half uur. Verder geeft de zender previews van RTL-programma's. Zo is de nieuwe aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden bij RTL Lounge 's ochtends al om 10.30 uur te zien.

Internet
Naast het nieuwe tv-project komt RTL Nederland ook op internet met een nieuw initiatief. Via de website van het bedrijf kunnen bezoekers vanaf 7 september aanklikken op de nieuwe dienst spelsalon.nl.

Op die site kunnen liefhebbers diverse spelletjes spelen tegen de computer, maar ook tegen elkaar. Volgens de RTL-leiding is daar veel belangstelling voor en is de markt van onlinegaming bijna net zo groot als de entertainmentmarkt. Daar wil RTL Nederland op inspelen.