AMSTERDAM - Na 22 jaar mobiele telefoons te hebben gemaakt, moet het Finse bedrijf Nokia nu zijn aandacht gaan verleggen naar diensten als kaarten, video's en muziek. Topman Olli-Pekka Kallasvuo spreekt in de Financial Times maandag van een 'ingrijpende cultuuromslag'.

Het Finse bedrijf probeert aansluiting te vinden bij de iPhone van Apple, die het smartphonesegment een flinke impuls heeft gegeven. Dankzij de iPhone zijn software en diensten misschien wel de belangrijkste ingrediënten geworden voor een succesvolle mobiele telefoon. Daarnaast zijn smartphones nog altijd winstgevend, terwijl de inkomsten voor meer eenvoudige telefoons teruglopen.

Hoewel er wordt getwijfeld of Nokia diensten en telefoons succesvol aan elkaar kan koppelen, heeft het bedrijf inmiddels 59 miljoen gebruikers die kaarten raadplegen en muziek op hun Nokia-toestel downloaden. Een ambitieuze Kallasvuo denkt dat aantal in 2012 te kunnen opkrikken tot 300 miljoen gebruikers.

Schijntje
In het tweede kwartaal verdienden de Finnen hiermee 150 miljoen, maar dat is nog altijd een schijntje op een totale omzet van bijna 10 miljard euro. De topman heeft zijn hoop nu gevestigd op een leger programmeurs dat is weggelokt bij onder andere Google, Apple en Yahoo.

Om een kans te maken tegen de iPhone zal Nokia eerst een samenhangend softwareplaftorm moeten ontwikkelen voor zijn circa 75 toestellen, en zal daarnaast het aanbod van mobiele applicaties moeten uitbreiden. Het Finse bedrijf biedt via zijn Ovi-store momenteel 4.500 programma's aan, tegen 65.000 'apps' in de online iPhone-winkel.

Booklet
Om nog meer publiek voor zijn diensten te ontsluiten introduceerde het bedrijf uit Espoo maandag zijn eerste laptop, de Booklet 3G.