AMSTERDAM - PayPal Nederland bestrijdt dat er sprake is van tariefverhoging. De nieuwe categorie kooptransacties voor particulieren is er slechts om misbruik te voorkomen.

Er is geen sprake van tariefverhoging en het nieuwe systeem biedt juist meer mogelijkheden, is de boodschap van PayPal. "Er is niemand die de tarieven ineens verhoogd ziet. Er is geen enkele groep die er op achteruit gaat", zegt Robbert de Haan, marketingdirecteur van PayPal Benelux tegenover Webwereld.

Sinds juni heeft PayPal een nieuwe tariefstructuur. Zakelijke rekeninghouders hebben nu ook de mogelijkheid op zogenaamde p2p-betalingen te doen voor onderlinge, persoonlijke transacties zoals het afrekenen van een avond stappen. De Haan: "De opzet is om onze zakelijke rekeninghouders ook de mogelijkheid te geven om p2p-betalingen te doen."

Consequentie
Maar aan deze verruiming zit een consequentie die PayPal liever niet benadrukt. Hiermee zouden ondernemers in de verleiding kunnen komen om misbruik te maken van het systeem door commerciële transacties via p2p-betalingen te doen. En dus is er voor privérekeningen een nieuwe categorie 'kooptransactie' bijgekomen, waarover 3,4 procent plus 35 eurocent provisie moet worden betaald.

"Die categorie is geïntroduceerd om dat we eigenlijk geen onderscheid meer maken tussen rekeningtypen. Maar hierdoor zouden ondernemers een motief kunnen hebben om de tarieven van ons te ontduiken. Dat kan dus nu niet meer door deze kooptransactie. Als iemand er voor kiest om p2p-betalingen te gebruiken waarvoor ze niet bedoeld zijn, dan wordt nu met ze afgerekend. Het is alleen om de gebruikersvoorwaarden beter af te dwingen", vertelt De Haan.

Sporadisch
Ondanks deze maatregel is dit ontduikingsprobleem vooral hypothetisch, want misbruik van p2p-transacties voor commerciële doeleinden gebeurt slechts sporadisch, stelt De Haan. "De meesten houden zich keurig aan de voorwaarden, maar er is een aantal die ons te slim af denkt te zijn. Dat is iets menselijks, maar dat vinden we niet correct, dan reken je niet af voor de diensten die wij leveren."

Het gevolg is wel dat de overgrote meerderheid van brave particulieren nu wel geconfronteerd wordt met de categorie 'kooptransactie' die eigenlijk bedoeld is voor ondernemers die misbruik proberen te plegen. Maar dit is volgens PayPal niet problematisch. "We hebben hier nog helemaal geen klachten over gekregen."

Verder benadrukt PayPal benadrukt dat alle gebruikers hier 30 dagen van te voren van op de hoogte zijn gesteld van de veranderingen. PayPal Benelux heeft zo'n 20.000 zakelijke accounts en circa 2,5 miljoen privérekeningen.