AFM beboet SNS Bank

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft SNS Bank een boete opgelegd van 30.000 euro. De bank heeft in de ogen van de toezichthouder onvoldoende informatie ingewonnen bij advies over beleggingsverzekeringen. Dat maakte de AFM donderdag bekend.

De AFM onderzocht veertien adviezen die SNS Bank tussen februari en mei 2007 gaf aan klanten. In dertien gevallen won de bank onvoldoende informatie in over de cliënt.

Advies
Bij zo'n advies moet een financieel adviseur vragen naar de financiële positie van de klant, zijn kennis, ervaring, doelstellingen en risicobereidheid. Als de bank deze kennis niet heeft, kan niet worden vastgesteld of het product wel aansluit bij zijn specifieke situatie, aldus de AFM.

Een woordvoerder van SNS Bank zegt dat de bank naar aanleiding van het AFM-onderzoek vorig jaar al de manier tegen het licht heeft gehouden waarop advies wordt gegeven. ''Dat heeft in sommige gevallen geleid tot compensatie voor klanten.

Cliënten
In totaal gaat het om ongeveer vijfhonderd cliënten'', aldus de zegsman. Hoeveel geld de klanten hebben gekregen, wilde hij niet zeggen. Het AFM-onderzoek richtte zich op producten die aan meer dan drieduizend klanten zijn verkocht. Inmiddels zijn de processen bij SNS Bank aangescherpt, aldus de woordvoerder.

In februari deelde de AFM een boete van 30.000 euro uit aan de Postbank, ook wegens het onvoldoende inwinnen van informatie van klanten. Daarbij ging het om het oversluiten van hypotheken en het aangaan van overlijdensrisicoverzekeringen.

Postbank
De Postbank bestaat inmiddels niet meer als merk, maar valt onder ING Nederland. In juli kreeg DSB Bank boetes ter waarde van 120.000 euro. Een van de boetes kreeg de bank eveneens wegens het niet voldoende inwinnen van informatie van klanten.

Tip de redactie