ZOETERMEER/BRUSSEL - Het vervoerend bedrijfsleven wil graag een proef met langere en zwaardere trucks in de hele Benelux. Nu zijn er alleen experimenten in Nederland en België afzonderlijk: de grotere gevaartes mogen niet de grens over.

''De Europese Commissie wil geen grensoverschrijdende proef met de langere en zwaardere vrachtwagens (lzv's). Wij betwijfelen of Brussel dat wel mag tegenhouden'', zegt Godfried Smit, specialist internationale zaken bij verladersorganisatie EVO, donderdag.

60 ton
De grotere trucks wegen 60 ton in plaats van de normale 44 ton. Ze zijn 25,25 meter lang, terwijl gewone vrachtwagens hooguit 18,75 meter lang zijn.

ecocombi 460 breed

De wagens, ook wel ecocombi's genoemd, zijn gewild voor grote transporten. Volgens de ondernemers bespaart het vervoer zo 33 procent brandstof en 25 procent kosten per tonkilometer.

''Als de proef in België een succes is, willen we zeker grensoverschrijdende trajecten voor deze wagens. Zonodig gaan we naar het Europees Hof van Justitie in Luxemburg om de Europese Commissie ertoe te dwingen.''