Nederlanders bellen minder door crisis

DEN BOSCH - De economische crisis is van invloed op het mobiel bellen door consumenten. Bijna een op de vijf Nederlanders van 18 jaar en ouder belt minder dan voorheen. Ook op vakantie in het buitenland past de Nederlander zijn belgedrag aan.

Dat blijkt uit een landelijk onderzoek naar mobiele telefonie in Nederland in opdracht van t for telecom.

Vakantie
Ongeveer 80 procent van de Nederlanders neemt de mobiele telefoon mee op vakantie in het buitenland, maar 51 procent van de vakantiegangers vindt de belkosten daar te hoog. Meer dan de helft (57 procent) neemt de telefoon daarom alleen mee om bereikbaar te zijn of voor noodgevallen.

Uit het onderzoek blijkt dat kostenbesparing voor 41 procent van de bellers de voornaamste reden is om van abonnement te veranderen. Voor 70 procent van de respondenten is de prijs per maand zeer belangrijk bij de keuze voor een abonnement.

Vrouwen
Van de vrouwen vindt de helft het een vervelende klus om het passendste abonnement te vinden. Bijna een op de vijf Nederlanders noemt het zoeken naar een nieuw abonnement een noodzakelijk kwaad.

Nederlanders lijken hun werkgever tijdens vakanties ook niet op hoge kosten te willen jagen. Slechts 10 procent voert tijdens de vakantie wel eens privégesprekken met de zakelijke telefoon.

Mannen
Mannen kennen wat dat betreft minder scrupules dan vrouwen. Vijf keer zoveel mannen als vrouwen bellen privé vanaf hun vakantieadres (18 procent om 4 procent). Van de mannen zegt 13 procent daarbij ook veel voor het werk te bellen, tegen 7 procent van de vrouwen.

Tip de redactie