Staafmixer rukt op door recessie

AMSTELVEEN - De markt voor huishoudelijke apparatuur beleeft zware tijden, maar er is een lichtpuntje. Staafmixers en keukenmachines gaan vaker over de toonbank, omdat consumenten door de recessie meer thuis eten.

Dat constateert marktonderzoeksbureau GfK Retail and Technology. De omzet uit apparatuur voor voedselbereiding, zoals staafmixers en keukenmachines, steeg in de eerste helft van dit jaar met 18 procent. In aantallen nam de verkoop met 16 procent toe, zo blijkt uit cijfers die maandag zijn vrijgegeven.

Vooral staafmixers waren in trek, zo blijkt uit het GfK-onderzoek. Maar ook de duurdere keukenmachines vonden vaker hun weg naar de consument, aldus GfK-onderzoeker Niels van Steijn.

Espressomachine
GfK legt ook een verband tussen de opkomst van de espressomachine en de neergang van de economie. Consumenten zouden nu meer inspelen op de mogelijkheden om thuis een goede kop koffie te zetten. De detailhandel zette 39 procent meer volautomatische machines af, die werken met cups of die volautomatisch koffie kunnen produceren.

De gehele markt voor kleine huishoudelijke apparaten werd het afgelopen halfjaar 1 procent groter en had daarmee een omvang van 348 miljoen euro. De inkomsten uit de verkoop van grote huishoudelijke apparaten, zoals wasmachines en inbouwapparatuur voor in de keuken, daalden met ruim 6 procent tot 776 miljoen euro.

Stofzuigers
Uit de cijfers van GfK blijkt dat consumenten meer kijken of vervanging van huishoudelijke apparatuur echt nodig is. Stofzuigers en strijkijzers behoren daar blijkbaar niet toe, evenals afwasmachines. De markt voor stofzuigers en strijkijzers kromp met respectievelijk 8 en 9 procent, die van afwasmachines met 6 procent.

Tip de redactie