Google wil ook zakelijke markt opschudden

AMSTERDAM - Volgens Google-manager Erik de Muinck Keizer, in de Benelux verantwoordelijk voor de zakelijke tak van de zoekgigant, is zijn bedrijf binnenkort ook op zakelijk gebied een grote speler. "Internet is het winnende platform."

Google is een van de wegbereiders van cloud computing, maar op de zakelijke markt is het Amerikaanse bedrijf nog een kleine speler. Pas in 2007 richtte Google zijn vizier voor het eerst op het bedrijfsleven.

Na de lancering van een zoekmachine ('Google Search Appliance') volgde de eerste zakelijke cloud-toepassing: Google Apps. Het bedrijf claimt wereldwijd 1,7 miljoen bedrijven die deze online kantoorsoftware gebruiken. Het bedrijf staat te trappelen om de 'last' van het zelf runnen van software en een eigen datacenter op zich te nemen.

Grote bedrijven
Tot nu toe zijn het vooral kleinere ondernemingen die bereid zijn om deze frontale aanval op Microsoft Exchange te gebruiken. Maar Google schermt met een groeiend aantal grote organisaties die overstappen, waaronder het Amerikaanse biotechbedrijf Genentech (ruim 16.000 werknemers). In Europa is de toeleverancier van de auto-industrie Valeo de grootste klant met 40.000 gebruikers. 

De Muinck Keizer probeert als medewerker van de snelst groeiende afdeling binnen het internetbedrijf - van de 20.000 Google-medewerkers zijn er zo'n nu zo'n 1000 actief in de zakelijke tak - voet aan de grond te krijgen in Nederland. De recessie ziet hij daarbij niet als een bedreiging. 

google calender
Online calender als onderdeel van Google Apps

Innoveren
"Bedrijven worden nu gedwongen om te innoveren," zegt de manager. Hij wijst op een rapport van KPMG waarin staat dat zeventig procent van de bedrijven op zoek is naar besparingen op it-gebied. "Onze software scheelt een factor tien in de kosten", stelt hij zelfverzekerd. De Muinck Keizer voert betrouwbaarheid op als een ander belangrijk verkoopargument. "Gmail-gebruikers ervaren tien keer minder 'downtime', en een gestolen laptop betekent niet meer automatisch een verlies van gegevens."

Die boodschap verkondigt hij momenteel ook bij een aantal grote Nederlandse bedrijven. "Ik zit momenteel minimaal verwikkeld in 20 pilots bij ondernemingen van meer dan 10.000 mensen." Hij verwacht dit jaar de eerste van die bedrijven bekend te maken die de knoop heeft doorgehakt.

Behoefte
Alles wat Google op de zakelijke markt zet, heeft zichzelf eerst bewezen op de consumentenmarkt. Door diensten als Gmail en Google Docs gratis weg te geven creëert het bedrijf slim een behoefte aan vergelijkbare applicaties op de werkvloer. De Muinck Keizer: "De gemiddelde werknemer had tien jaar geleden misschien snel internet op het werk, maar niet thuis. Nu is dat andersom, en lijkt de werkvloer wat internet betreft archaïs en achtergebleven.

De gemiddelde werknemer is volgens hem gefrustreerd omdat hij niet zo intuïtief kan werken als thuis. "Programma's lopen vast en je komt al snel aan de grens van hoeveel je kan opslaan aan mailtjes en documenten."

Briljant
"Het briljante aan cloud computing", zegt hij, "is dat de waarde van de geleverde diensten steeds groter wordt, en de prijs snel omlaag gaat." Het opslaan van gegevens kost bijvoorbeeld steeds minder. "In 2030 speelt opslag überhaupt geen rol meer." De doorbraak van goedkope opslag, rekenkracht en snel internet is een zeldzame samenloop van omstandigheden, denkt hij. "Dit komt maar af en toe voor in de geschiedenis van informatietechnologie." 

De nieuwe manier van werken is wat hem betreft online, en bedrijven als Google krijgen daarbij meer en meer de rol van een soort energieleverancier. "Vroeger hadden bedrijven een eigen olie- of kolencentrale in hun achtertuin, nu doe je dat niet meer zelf, maar laat je dat over aan Nuon of Essent."

Wave
Voor de nabije toekomst verwacht hij dat het onlangs aangekondigde besturingssysteem Google ChromeOS ook een zakelijke invulling zal krijgen. Met het programma Wave, waarbij meerdere personen aan een project kunnen werken, mikt het bedrijf ook direct op het bedrijfsleven.

Daarnaast "moet je niet vreemd opkijken", zegt De Muinck Keizer, als de grootschalige billboard-reclames voor Google Apps die momenteel in diverse Amerikaanse steden te zien zijn binnenkort ook in Nederland neerstrijken. "Wij gaan de zakelijke markt opschudden", voorspelt hij.

Tip de redactie