Yahoo ziet oplossing in betaalde e-mail

AMSTERDAM - Yahoo werkt aan CentMail, een mailsysteem met digitale postzegel om spam tegen te gaan. Eerder flopten reeds talloze van zulke concepten.

Onderzoekers van Yahoo zijn hard aan het werk om een systeem waarbij gebruikers een cent per verzonden email aan het goede doel doneren.

Het initiatief van Yahoo moet spam tegengaan. Meer dan 90 procent van alle wereldwijd verstuurde e-mail valt onder de noemer ‘spam’. Het leeuwendeel hiervan wordt opgevangen door antispam programma’s en filters die mails weigeren op basis van afzender of inhoud.

Porto
CentMail, zoals Yahoo het project noemt, doet een oud idee herleven. Namelijk dat portokosten op iedere e-mail spam minder interessant maakt. Omdat de cent naar een goed doel gaat, denkt Yahoo met CentMail een beter alternatief voor handen te hebben dan andere initiatieven op dit gebied.

Eerdere initiatieven zoals Goodmail gingen zelf met de winst aan de haal. Andere bedrijven dachten een oplossing te hebben door een computer extra te belasten bij het versturen van mail.

Ook Microsoft dacht ooit het ei van Columbus in handen te hebben en zette het Penny Black-project op waarin nog steeds wordt nagedacht over tests die de authenticiteit van de verzender moeten aantonen.

Patent
Toch lijkt het project van Yahoo op iets van heel dicht bij huis. Begin vorig jaar kwam het Nederlandse Port O’Mail namelijk met een maildienst waarbij de verzender 1 eurocent betaalt. Port O’Mail houdt 10 procent commissiekosten in, de rest gaat naar de ontvanger of naar een goed doel.

Maar na een fikse patentruzie met rivaal Emaildome zijn beide bedrijven inmiddels niet meer actief met betaalde mail.

Ook AOL begon in 2006 een betaalde e-mailservice naast de gratis accounts om spam terug te dringen. Het programma leidde tot een storm van protest omdat bijvoorbeeld non-profit instellingen niet in staat zouden zijn om te betalen voor de dienst.

Sociaal efficiënt
Dat CentMail het volledige bedrag aan goede doelen schenkt, moet volgens Yahoo-onderzoeker Sharad Goel interessant zijn. Verzenders van e-mail moeten een ‘altruïstisch gevoel krijgen dat in balans is met de kosten’. “We denken dat het een sociaal efficiënt initiatief is om spam tegen te gaan”, aldus Goel, die denkt dat het systeem op veel ‘early adopters’ kan rekenen.

Bedrijven die mailservers in bedrijf hebben zullen snel toehappen, denken de onderzoekers. Met name de efficiëntie die gewonnen wordt wanneer alleen goedgekeurde CentMail behandeld wordt, zou erg aanlokkelijk zijn.

Doelen
Kritiek op het project is er ook. Barry Leiba van IBM denkt dat het grote argument van CentMail in het nadeel van Yahoo zou kunnen werken. Zo zullen mensen het niet altijd eens zijn met het gekozen goede doel. “Ik kan me voorstellen dat ik bij het accepteren van deze mails, ik impliciet goede doelen steun waar ik eigenlijk volledig tegen ben”, zo denkt hij.

CentMail verkeert momenteel nog in bètafase maar Goel hoopt op een snelle lancering. Daarbij zouden ook niet alleen e-mailaccounts van Yahoo gebruikt kunnen worden. De gedachte is in ieder geval dat gebruikers in hapklare brokken tegoed opkopen om mails te gaan versturen. Net zoals je bij het postkantoor een velletje postzegels haalt.

Tip de redactie