AMSTERDAM - De Parijse burgermeester Bertrand Delanoë wil een vloot van vierduizend elektrische auto’s in en rond Parijs laten rondrijden die kunnen worden gehuurd voor een ritje. Het plan is gebaseerd op het Vélib-project waarbij het zelfde mogelijk is met fietsen.

In Parijs zijn er plannen om een vloot van tweeduizend elektrische auto’s in de stad los te laten die gemakkelijk kunnen worden geleend en neergezet. In de omliggende regio moeten nog eens tweeduizend stuks worden gestationeerd. Het plan werkt volgens het zelfde concept als het succesvolle Vélib-programma, waarbij fietsen kunnen worden geleend. Dat meldt Businessweek.

Autolib moet al aan het einde van 2010 van start gaan. Dan moet het jaarlijks 22.000 ton CO2 besparen. In de Een huurperiode van een halfuur moet vier tot zes euro gaan kosten. Een maandabonnement wordt ingeschat op veertien tot negentien euro.

Uitleenstations
Volgens de Franse krant Le Parisien kost het zo’n 9 miljoen euro om 1.400 zelf service uitleenstations te bouwen waar de auto’s eveneens kunnen worden opgeladen. In de stad moeten er zevenhonderd worden neergezet: vijfhonderd aan de straatkant en tweehonderd in parkeergarages. De andere zevenhonderd komen buiten de stad.

De regering zou 2,5 miljoen euro voor z’n rekening willen nemen. Om Autolib uit te baten is een aantal partijen in de race. Autoverhuurbedrijf Avis heeft zich gemeld maar ook SNCF, de Franse spoorwegen zijn geïnteresseerd. Daarnaast is er het Parijs openbaar vervoersbedrijf RATP, het openbaar vervoersbedrijf Transdev en de dienstverlener Veolia Environnement.

Auto's
Naast het neerzetten van de infrastructuur van Autolib is het kiezen van de auto’s één van de taken van de uitbater. Er moeten twee- en vierzitters beschikbaar komen. Tot nu toe heeft Daimler, dat al elektrische Smarts heeft rondrijden en PSA (Peugeot 008) en Renault interesse getoond in het plan.

In Anbtibes, aan de Rivièra, loopt al langer een dergelijk project waarbij elf elektrische auto’s worden gebruikt. De mensen achter dit Vulog-programma hebben hun twijfels bij het Parijse programma. “Elektrische auto’s zijn tamelijk gevoelig en duur om te repareren en te onderhouden. Ik zou niet weten hoe Parijs vierduizend auto’s in goede staat moet gaan houden.”

Verder is er ook kritiek uit de hoek van milieu-organisaties: zij zijn bang voor verder verstopte Parijse straten. Ook denken ze dat mensen in een opwelling autoritten gaan maken en dat de fiets of het openbaar vervoer wordt ingeruild voor de auto.