Boze ict-leverancier praat niet met Eneco

AMSTERDAM - De geldeisende ict-leverancier die Eneco's internet- en mailtoegang deels heeft afgesloten, wil alleen met de curator praten. "Wij garanderen wel betaling", zegt Eneco.

Eneco zoekt nog altijd contact met ict-leverancier e-PrivateOffice die de stekker uit geleverde ict-diensten heeft getrokken over een uitstaande schuld van 1,3 miljoen euro. Het gaat om het failliete Econcern, waarvan in juni delen zijn overgenomen door Eneco.

Betrouwbaar
"Wij zijn betrouwbaar en garanderen betaling", zegt woordvoerder Cor de Ruijter van het energiebedrijf. Hij voegt daar aan toe dat Eneco betaalt voor de diensten die het echt gebruikt. "Dus van de onderdelen die we hebben gekocht."

De Ruijter legt uit dat Eneco niet alle delen van Econcern heeft gekocht. De openstaande rekening van 1,3 miljoen zou dus mogelijk niet volledig op het conto van de energieleverancier staan.

Discussie
"Wij zijn sinds gistermiddag niet gecontacteerd", reageert ict-leverancier e-PrivateOffice tegen Webwereld. "Maar dit is geen discussie die wij met Eneco hebben, maar met de curator", legt directeur Reinier Muller van e-PrivateOffice uit. Hij benadrukt dat er geen formeel contract is met Eneco.

Muller bevestigt dat zijn bedrijf inderdaad met de curator wil praten, en dat het al tijden contact zoekt met die bewindvoerder voor het failliete Econcern. "We proberen in contact te komen, al sinds de surseance van betaling die in mei is toegekend."

Niet verplicht
"Wij hebben toen de dienstverlening wel gecontinueerd." Muller legt uit dat dit was om de curator ook te helpen. Hij bevestigt dat de ict-leverancier daar niet toe verplicht is. "Dat staat ook in onze voorwaarden." Die goodwill is juist tegengesteld aan de strategie ict-leveranciers volgens curatoren vaker hanteren: dreigen met stopzetten van cruciale ict-diensten indien ze geen voorrang krijgen voor hun openstaande rekeningen.

Verzoeken
Volgens Muller heeft de curator ondanks de gecontinueerde dienstverlening stelselmatig niet gereageerd op verzoeken om garanties voor betalingen. De directeur van e-PrivateOffice ontkent dat het hier gaat om de openstaande rekening.

"Wij willen garanties naar de toekomst, dus voor de gecontinueerde dienstverlening sinds de surseance en verder. Wij kunnen natuurlijk geen aanspraak maken op wat er nu nog vast ligt in de faillisementsprocedure."
Wel/geen relatie

Relatie
Eneco-woordvoerder De Ruijter vertelt dat het contact met e-PrivateOffice nogal moeizaam verloopt. Muller reageert dat hij niet bij Eneco aan kan kloppen omdat er formeel geen relatie is voor levering van diensten. De curator is volgens hem de partij die hierin de spil is. De Ruijter stelt echter dat de curator nu druk is met hele andere zaken; het uitpluizen en dan verdelen van de Econcern-bezittingen en -activiteiten.

"Ondertussen heeft 400 man geen internettoegang en geen e-mail naar buiten toe." Hij geeft aan dat deze 'blokkade' niet te lang moet duren, want dan gaat Eneco naar alternatieven kijken. Dat omvat zowel technische als juridische maatregelen, bevestigt hij. Muller zegt nogmaals: "Wij staan open voor communicatie."

Tip de redactie