ANTWERPEN - De Belgische autohandelaar Cardoen heeft over de eerste helft van dit jaar een recordaantal van ruim 8500 auto's verkocht, een stijging van 60 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat maakte de autosupermarkt dinsdag bekend.

Cardoen boekt in België al jaren succes met zijn multimerkenconcept. De onderneming levert auto's fors goedkoper door inkoop van overtollige voorraden in diverse Europese landen bij producenten, importeurs en dealers.

Crisis
Het stijgend aantal verkopen staat in schril contrast met de totale Belgische markt, waar de autoverkopen 17 procent daalden over het afgelopen halfjaar. "Onze verkoopcijfers tonen duidelijk aan dat de crisis een grote invloed heeft op het aankoopgedrag van de consument", aldus de directeur van het autobedrijf, Carel Cardoen.

Volgens hem biedt de huidige crisis veel kansen om auto's tegen zeer lage prijzen in te slaan. De omzet van de onderneming steeg over de eerste zes maanden van het jaar van 72 miljoen euro tot bijna 100 miljoen.

Activiteiten
Cardoen, met acht vestigingen in België, probeerde in 2005 ook een winkel te openen in het Brabantse Roosendaal. Dit was echter geen succes. Anderhalf jaar later besloot Cardoen de activiteiten te staken wegens tegenvallende resultaten.

Cardoen sluit niet uit het in de toekomst opnieuw te proberen in Nederland. De autohandelaar gaat deze maand eerst een nieuwe vestiging openen in Namen.