AMSTERDAM - Het Franse advertentiebedrijf Publicis neemt voor ongeveer 530 miljoen dollar het internetreclamebedrijf Razorfish over van Microsoft. Dat maakten beide partijen zondag bekend.

Publicis betaalt in contanten en eigen aandelen. Verder gaat het bedrijf zijn strategische alliantie met Microsoft, die in juni werd aangekondigd, verder uitbreiden. Zo mogen klanten van Publicis de komende vijf jaar goedkoper op het internet adverteren via Microsoft en zal het Amerikaanse softwareconcern op zijn beurt Razorfish inschakelen voor marketing en reclame.

Overname
Microsoft kreeg het in Seattle gevestigde Razorfish twee jaar geleden in handen, toen het voor 6 miljard dollar het internetmarketingbedrijf aQuantive overnam. Razorfish heeft klanten als McDonald's, Ford, Coca-Cola en Microsoft. Publicis werkt voor bedrijven als General Motors en Procter & Gamble.

Publicis won de overnameslag om Razorfish van andere advertentiebedrijven zoals het Japanse Dentsu en het Britse WPP. Microsoft heeft na afronding van de verkoop een belang van 3 procent in Publicis.

Aankoop
Publicis is het op drie na grootste advertentiebedrijf ter wereld, met bekende reclamebureaus zoals Saatchi & Saatchi. Het concern kocht in 2007 het Amerikaanse internetreclamebedrijf Digitas voor 1,3 miljard dollar. Met de aankopen wil Publicis zijn online-activiteiten uitbreiden om dalende advertentie-inkomsten elders op te vangen.