AMSTERDAM - Rupert Murdoch, oprichter, aandeelhouder en CEO van News Corporation, wil geld gaan vragen voor alle online nieuwscontent van zijn kranten en televisiezenders. Dat melden diverse Amerikaanse media vrijdag.

News Corporation, een van de meest invloedrijke mediaconglomeraten ter wereld, is het eerste mediabedrijf dat dit beleid doorvoert. Murdoch gaat hiermee verder dan de voorspellingen die hij deed in mei van dit jaar. Toen sprak hij slechts van een experiment met betaalde content in diverse media.

Inkomsten
“We willen geld vragen voor al onze nieuwssites,”aldus Murdoch. De mediatycoon verwacht hoge inkomsten binnen te halen met online content.

De uitspraken van de CEO komen na een financieel lastige periode in medialand. Vooral advertentieopbrengsten in kranten en televisieprogramma's daalden sterk. News Corporations sloot 2008 af met forse verliezen.

Gratis
Tom Glocer, CEO van Reuters, is het grotendeels eens met de uitspraken van Murdoch. “Het publiek moet een keer gaan betalen voor online content. Maar tot op een zeker niveau. Een deel van het nieuws moet gratis blijven, zodat men kan zien wat we te bieden hebben.”

Jack Matthews, CEO van het online-gedeelde van News Corporation is minder blij. "Er zijn niet veel bedrijven die na jaren van gratis content ineens geld zijn gaan vragen. Het is de vraag of dat goed zal gaan"

Oplossing
Matthews denkt dat Murdoch het thema van betaalde content met geweld op de agenda heeft gezet. "Informatie is nooit gratis. Voor elk artikel worden kosten gemaakt. Het probleem is dat de inkomsten van online advertenties niet opwegen tegen de verliezen aan leden en advertenties in kranten. De ideeën van Murdoch lossen de oorzaak van de problemen in de mediawereld niet op."

De beslissing om geld te vragen voor online content kan andere mediabedrijven aanmoedigen op korte termijn ook te gaan experimenteren met betaald nieuws. Er zijn al enkele voorbeelden van sites die geld vragen voor een deel van hun content. Journalism Online, WSJ.com en de Financial Times zijn Amerikaanse voorbeelden. In Nederland zijn er nog geen serieuze nieuwsmedia die geld vragen voor hun berichten.

Strijd
Er is langzaam een strijd aan het ontstaan in de online nieuwswereld. Verzamelsites als Google en Yahoo brengen nieuws van diverse bronnen samen op een pagina. "Dat is goed voor de verspreiding en het bereik van je berichten," zo zegt Matthews, "maar het is funest voor het inkomen van nieuwsmedia. Deze sites verdienen over de rug van anderen, met grote gevolgen voor de producten van de content. Toch wegen de voordelen op dit moment nog op tegen de nadelen. “

De grote vraag blijft: 'Wanneer is content interessant en uniek genoeg om er geld voor te vragen'. Matthews ziet meer in de mogelijkheden van mobiele websites. "Dat is vergelijkbaar met het verschil tussen gewone en kabeltelevisie. Mensen betalen dan omdat ze niets willen missen en dan niet meer afhankelijk zijn van een bepaalde tijd of plek. Inspelen op gemakzucht is vaak de grootste succesfactor."