AMSTERDAM - T-Mobile Nederland, onderdeel van het telecombedrijf Deutsche Telekom, heeft in het tweede kwartaal meer omzet, maar minder winst geboekt. De omzet steeg doordat het aantal zakelijke klanten toenam, maar per klant nam de besteding af.

Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde resultaten van de telecomdivisie in Nederland. De omzet kwam 4 procent hoger uit op 465 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) ging 9,6 procent omlaag tot 103 miljoen euro. Een nettowinstcijfer maakt het bedrijf niet bekend.

De gemiddelde omzet per klant was 7,7 procent lager. T-Mobile Nederland kon vorig jaar nog rekenen op een omzet van 26 euro per gebruiker, maar in het tweede kwartaal moest het concern het doen met 24 euro.

Herzien
Volgens een woordvoerder van T-Mobile Nederland gaat het goed met het bedrijf, ondanks de economische crisis. ''Klanten zijn hun contracten aan het herzien en kijken naar goedkopere deals. Daar profiteren wij van.''

Want met name in de zakelijke markt kijken klanten rond en het aantal abonnementen in de zakelijke markt steeg voor T-Mobile Nederland met 7,3 procent.

Het succes van de iPhone van Apple, waar T-Mobile in Europa de exclusieve verkooprechten voor heeft, is volgens de zegsvrouw niet direct terug te zien in de resultaten. ''We zien wel dat het toestel erg populair is. Andere smartphones gaan mee in het kielzog van de iPhone.''

Resultaat
Moederbedrijf Deutsche Telekom boekte in het tweede kwartaal resultaten die in lijn waren met de verwachting. De nettowinst kwam een derde hoger uit op 521 miljoen euro. De omzet klom naar 16,2 miljard euro, tegen 15,1 miljard euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat ging 8,4 procent omhoog tot 5,3 miljard euro.

Deutsche Telekom herhaalde zijn verwachtingen voor de rest van het jaar. Het concern verwacht dat het bedrijfsresultaat 2 tot 4 procent lager uitkomt dan vorig jaar. Toen boekte het telecombedrijf een bedrijfsresultaat van 19,5 miljard euro.