Passagiersvervoer belangrijker voor Martinair

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij Martinair wil dat in de toekomst het passagiersvervoer groeit en net zo belangrijk wordt als het vrachtvervoer.

'Ik zou dat het liefst 50-50 willen hebben'', zegt Paul Gregorowitsch, die sinds september 2007 de touwtjes in handen heeft bij de luchtvaartmaatschappij. Waar het vrachtvervoer in het verleden juist een veilige haven was voor Martinair, krijgt de verlieslatende onderneming in de huidige crisis daar nu juist de grootste klappen.

Nu is het nog zo dat het vrachtvervoer goed is voor driekwart van de omzet, passagiers voor de rest. Martinair wil naar een meer gelijke verdeling groeien om daarbij minder afhankelijk te worden van één bedrijfsactiviteit.

Vrachtvervoer
Relatief doet de Nederlandse maatschappij, sinds december vorig jaar volledig in handen van AirFrance-KLM, het nog goed in het vrachtvervoer. ''Wereldwijd is de teruggang 40 procent, bij ons 24 procent'', zegt Gregorowitsch.

Martinair pakt dan ook elke kans die het kan krijgen. ''Zelfs toen we een kist in de woestijn parkeerden, hebben we op weg daarheen nog vracht meegenomen.''

Passagiers
Daarnaast werd met het passagiersvervoer in de maanden juni en juli een bescheiden winst geboekt. In het streven naar groei zal Martinair met ingang van het winterseizoen nieuwe bestemmingen voor passagiers toevoegen, zoals Orlando en Mombasa.

Passagiersvervoer was voor Martinair lange tijd geen prioriteit. ''Dat hebben we jarenlang verwaarloosd'', stelt Gregorowitsch. Dat was volgens hem te wijten aan het feit dat de toekomst van Martinair lange tijd ongewis was.

KLM
Het bedrijf had twee aandeelhouders, waaronder KLM. ''Door de onduidelijkheid wilde niemand in Martinair investeren.''

Sinds zijn aantreden heeft Gregorowitsch het bedrijf geherstructureerd en voorbereid op aansluiting bij de KLM Groep. De afgelopen twee jaar ging de bezem behoorlijk door het bedrijf. Zo werd het personeelsbestand met een kwart teruggebracht tot 1840 mensen. Het einde van de reeks reorganisaties lijkt nu in zicht.

Kosten
''Het grondwerk ligt er, de synergieën zijn geïdentificeerd, nu moeten we het nog implementeren'', aldus Gregorowitsch. De Martinairtopman rekent erop dat het bedrijf volgend jaar weer zwarte cijfers zal schrijven door de getroffen maatregelen.

Naast het betrekken van een nieuw pand met Transavia zal de beoogde samenwerking 'miljoenen' aan kostenbesparingen opleveren. Gregorowitsch zal straks in het nieuwe pand naar ''alle mogelijkheden'' kijken om een verdere samenwerking met Transavia te bevorderen.

Martinair
De afgelopen tijd is er al enorm veel veranderd bij Martinair. Wie met Martinair vliegt, ziet pas in het vliegtuig de eerste dames in het rood. De incheckbalies worden bemand door KLM'ers. Ook de wijn aan boord - waar overigens in de economyclass tegenwoordig voor betaald moet worden - wordt door KLM ingekocht.

De comfortclass, waar passagiers meer beenruimte hebben en wel gratis wijn krijgen, is duurder geworden. En sinds kort kunnen passagiers online inchecken bij Martinair. ''Op dat gebied hebben we al heel wat geleerd van onze collega's in de KLM Groep.''

Tip de redactie