AMSTERDAM - Sponsored Tweets is een nieuwe dienst waar bedrijven Twitteraars kunnen vragen om voor een geldbedrag hun reclameboodschap te verspreiden.

Sponsored Tweets is ontwikkeld door IZEA, een bedrijf dat zich specialiseert in reclame op sociale netwerken. Op sponsoredtweets.com kunnen adverteerders in contact komen met Twitteraars die geld willen verdienen met het verspreiden van gesponsorde boodschappen.

Tarieven
Adverteerders kunnen de beloningen op meerdere manieren bererekenen: per tweet, of per klik. Ook kunnen Twitteraars zelf aangeven dat ze bereid zijn om gesponsorde boodschappen te plaatsen.

Daarbij kunnen ze aangeven hoeveel ze betaalt willen worden per gesponsorde tweet of per klik. Zo zou een enkele tweet van ene Jeremy Schoemaker (ruim 65.000 volgers) 700 dollar kosten.

De eerst reacties zijn kritisch. De kop van het PC World-artikel is veelzeggend: Twitter Sells Out. Twitter verandert hiermee in een "bordeel van reclame-uitingen". "Het sociale netwerk is dan niet langer een innovatieve tool die mensen laat communiceren", schrijft PC World. Ook Mashable heeft gemengde gevoelens.