AMSTERDAM - Nissan heeft zondag als eerste grote autofabrikant een elektrische auto gepresenteerd. De Nissan Leaf moet vanaf volgend jaar wereldwijd op de markt komen.

"Deze wagen opent een nieuw tijdperk in de auto-industrie", aldus topman Carlos Ghosn tijdens de presentatie van het model. Meer dan dat de auto 'betaalbaar' geprijsd zal zijn, wil Ghosn niet kwijt over de aanschafprijs.

Kopers in Europa, de Verenigde Staten en Japan kunnen de auto vanaf 2010 bestellen. Nissan mikt, inclusief twee nog te onthullen modellen, op een productie van 100.000 elektrische auto's in 2012.

nissan leaf

Batterij
De auto is een vanaf grond af nieuw ontwikkelde auto. Met zijn lithium-ion batterijenpakket haalt de vijfzits hatchback een actieradius van maximaal 160 kilometer en een maximumsnelheid 140 kilometer per uur. De actieradius moet voldoende zijn voor 80 procent van de autoritten.

Een regulier stopcontact moet de Leaf in acht uur kunnen opladen, of binnen 30 minuten bij een nog te ontwikkelen snellaadstation. Het bedrijf werkt samen met de organisatie Better Place om in diverse landen een netwerk van oplaadpunten te bouwen. Volgens Nissan zullen de maandelijkse batterij- en energiekosten lager liggen dan bij een traditionele auto.

Prius
Nissan hoopt dat de markt voor elektrische auto's die van hybrideauto's als de Toyota Prius en Honda Insight zal overschaduwen. De Prius en Insight zijn gemaakt voor nichemarkten, denkt Ghosn, terwijl de Leaf een massaproduct moet worden.

Benzine-auto's zullen echter niet snel uit het straatbeeld verdwijnen. Tegen 2020 zal volgens Nissan tien procent van het wagenpark uit elektrisch aangedreven voertuigen bestaan.

Bemoedigend
Beleggers op de beurs van Tokio lijken de nieuwe techniek te omhelzen. Het aandeel Nissan schoot maandagmorgen ruim vijf procent omhoog naar 726 yen, de grootste stijging sinds september vorig jaar. "Producten die de belofte van milieuvriendelijkheid met zich meedragen zijn bemoedigend", aldus een handelaar tegenover Bloomberg.