Don't shoot the messenger!

In de middeleeuwen liet je je als nieuwsbezorger liever niet met een slecht bericht op pad sturen, want als de ontvanger net een slecht humeur had kon je het nog wel eens met je leven moeten bekopen.

Door Loren Kruseman | ASI Consulting

Nu rollen er lang na de middeleeuwen wéér koppen onder nieuwsbezorgers. En zelfs zoveel, dat de postbode uit ons straatbeeld dreigt te verdwijnen.

Teveel slecht nieuws gebracht? Nee, hoeveel blauwe enveloppen hij ook bezorgt, van de postbode word je toch altijd blij. Door weer en wind, goed geluimd en garant voor het betere fluitconcert is de postbode juist een graag geziene gast.

Maar waar hij in vroeger tijden sneuvelde om de inhoud van zijn boodschap, sneuvelt hij nu om de vorm waarin hij zijn boodschap verspreidt; de papieren nieuwsdrager legt het af tegen de moderne communicatietechnologie.

Sorteermachine
Om als bedrijf op zo'n moment te overleven, moet je maatregelen nemen. Je kijkt of het werkproces slimmer, efficiënter kan. Een aanpak die het toenmalige Staatsbedrijf der Posterijen Telegrafie en Telefonie in 1931 reeds hanteerde met de introductie van de zogeheten "Transorma van Marchand"; een sorteermachine die de post in vierhonderd bestemmingen verdeelde.

Tegelijkertijd ontwikkel je nieuwe strategieën. Een aanpak die ertoe leidde dat postkantoren in de vorige eeuw al uitgroeiden tot centra voor algemene dienstverlening.

En bij al die veranderingen betrek je de mensen die het aangaat. Je geeft ruimte om begrip voor de situatie en draagvlak voor de te nemen maatregelen te laten ontstaan. En je hebt een visie op hoe je uiteindelijk de positieve energie ontketent om echt te veranderen.

Vakmanschap
Op al die fronten goed samenhangende beslissingen te nemen vereist veranderkundig vakmanschap. En soms een frisse blik van een professional van buiten.

En de postbode? Waar kan hij terecht na het bestellen van zijn laatste brief? Als het dan toch zover komt (ik betwijfel dat - ik ga deze zomer nu echt die 30 ansichtkaarten sturen) dan kan ik headhunters aanbevelen om niet op vakantie te gaan. Want het is luxe headhunten in een markt van loyale, positieve professionals met trots voor hun vak.

Dus: hunt the messenger, but don't shoot!

Loren Kruseman is consultant bij ASI Consulting

Tip de redactie