AMSTERDAM - De recessie oefent wereldwijd een negatieve invloed uit op huwelijken en andere relaties. Het liefdesleven van Amerikanen wordt echter het hardst geraakt, zo blijkt uit een internationaal onderzoek van ING Direct USA.

Bijna 30 procent van de Amerikanen geeft aan dat de recessie hun relatie onder druk heeft gezet, of zelfs kapot heeft gemaakt. Dit geldt voor 23 procent van de Canadezen, 24 procent van de Fransen en 12 procent van de Duitsers.

Daarnaast zijn Amerikanen somberder over hun pensioen in vergelijking tot de andere nationaliteiten in het onderzoek. Ruim een derde van hen verwacht door de crisis tien jaar langer door te moeten werken dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Offers
Gevraagd naar de offers die mensen zouden willen brengen om geld te besparen, blijken vooral Amerikanen bereid te zijn hun creditcard op non-actief te zetten. De helft van de Amerikanen geeft aan meer thuis te willen koken en een eigen lunchpakket mee naar het werk te nemen. De Italianen zijn daar minder enthousiast over.

Britten en Amerikanen zijn sterk gehecht aan hun auto's. Deze behoren bij 30 procent van hen tot de laatste drie dingen die zij zouden opgeven om geld te besparen. Van de Italianen en Spanjaarden is dit respectievelijk 14 en 18 procent.