Ahold begint concurrentie te voelen

AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold heeft minder gepresteerd in het afgelopen kwartaal dan gedacht.

Met name de prestatie van Nederlands grootste supermarktketen Albert Heijn stelde analisten teleur. Scherpe concurrentie is debet aan de vertraging van de groei, menen zij in reactie op de dinsdag gepubliceerde omzetcijfers (pdf) van Ahold.

Marges
Ahold verklaarde zelf ook dat consumenten en concurrenten steeds meer nadruk leggen op prijs en promotie. Of het concern ook marges heeft moeten inleveren als gevolg van het inzetten op prijs en promotie moet 20 augustus blijken als Ahold de operationele resultaten over het tweede kwartaal presenteert. Het concern zal zich blijven inzetten voor een evenwicht tussen omzet, marktaandeel en marge.

Tot nu toe wist Ahold nog te profiteren van consumenten die door de recessie minder uit eten gingen en meer uitgaven in de supermarkten. Ook plukte het concern de vruchten van een reorganisatie in de Amerikaanse supermarktketens. En Nederlands grootste supermarktketen Albert Heijn presteerde flink boven de markt.

Die groei lijkt nu geremd. De totale omzet bedroeg 6,4 miljard euro tegen 5,78 miljard euro een jaar eerder, een stijging van 11,5 procent. Analisten waren in doorsnee uitgegaan van 6,55 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet met 3,9 procent.

AH
Albert Heijn wist de omzet met 7,8 procent op te krikken tot 2,2 miljard euro. Dit kwam vooral door de overgenomen C1000-winkels. Richard Withagen van SNS Securities wijst er op dat de onderliggende omzetgroei voor een vergelijkbaar aantal winkels van 0,4 procent beduidend lager is ten opzichte van de marktgroei van 5,5 procent. "Het is een beetje appels met peren vergelijken, maar er zit wel een gapend gat tussen de twee cijfers en dit laat duidelijk de vertraging zien."

Ook analist Robert Jan Vos van Fortis Bank Nederland noemt de prestaties van Albert Heijn zwak. "Dat Albert Heijn zo fors onder marktgroei zou uitkomen had ik niet verwacht." Sterke concurrentie en een sterk kwartaal in 2008 door het Europese kampioenschap voetbal zijn de belangrijkste factoren voor de daling. "Maar Albert Heijn is nog steeds met kop en schouders de marktleider in Nederland."

VS
In de Verenigde Staten, waar Ahold de helft van zijn omzet vandaan haalt, stelde met name de omzet van Giant-Carlisle teleur. De supermarkten in Tsjechië en Slowakije liepen de inkomsten met 6,8 procent terug, onder meer door het afstoten van filialen. In navolging van Albert Heijn en de reorganisatie van de Amerikaanse ketens, neemt Ahold daar de Albert- en Hypernova-vestigingen op de schop.

Ook beleggers reageerden teleurgesteld op de cijfers. Het aandeel verloor in de eerste handel op de beurs in Amsterdam 4,5 procent tot 8,01 euro.

Tip de redactie