AMSTERDAM - Apple werkt samen met grote platenmaatschappijen aan interactieve content voor digitale muziek. Ook zou Apple dit jaar met een 10 inch tablet komen.

Het muziekproject heeft de codenaam 'Cocktail' en wordt ontwikkeld in samenwerking met de vier grote platenmaatschappijen: EMI, Sony Music, Warner Music en Universal Music Group. Dat schrijft The Financial Times, die meerdere mensen sprak die betrokken zijn bij het project.

'Cocktail' wordt naar verluidt al in september gepresenteerd. Apple en de muziekpartners willen het ouderwetse gevoel van fysieke cd's (en lp's) terugbrengen door een digitaal album in iTunes aan te vullen met een interactief 'cd-boekje'. Dat aanbod van meegeleverde foto's, muziekclips en teksten moet de digitale albumverkoop aanwakkeren.

Tablet
Het muziekproject valt samen met de ontwikkeling van een draagbare touchscreen tablet. Volgens The Financial Times probeert Apple dat apparaat nog voor de kerst in de winkels te krijgen. Project 'Cocktail' staat los van de tablet, hoewel het de bedoeling is dat de interactieve muziekcontent ook tot zijn recht komt op de tablet.

Volgens de anonieme bronnen van de zakenkrant krijgt de tablet een multitouch-scherm met een diagonaal van 10 inch. Ter vergelijking: die van de iPhone is 3,5 inch. Het toestel krijgt via wifi internettoegang, net zoals de iPod Touch.

Films
Ook zal het apparaat "fantastisch zijn voor het kijken van films", zegt een vertegenwoordiger van de platenindustrie. Apple voert daarnaast gesprekken met boekenuitgevers om van de tablet ook een concurrent voor e-bookreaders als de Kindle te maken.

Bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal van 2009 liet coo Tim Cook weten weinig te zien in het concept van netbooks. "Als ik kijk wat er nu verkocht wordt, dan zie ik verschrikkelijke software en wegwerphardware. Het is gewoonweg geen goede ervaring, en niet iets waar we het merk Apple op willen plakken."