DEN HAAG - Het doorverbinden via diensten als 1850 en 1888, met tarieven van 80 eurocent per minuut, kan ongemerkt tot hoge gesprekskosten leiden. De teller blijft namelijk ook doorlopen na het doorverbinden naar het gezochte telefoonnummer.

OPTA-woordvoerster Cynthia Heijne bevestigde maandag berichtgeving van deze strekking in het AD. ''Ik kan me voorstellen dat het bij consumenten tot verwarring kan leiden'', aldus Heijne. Mensen realiseren zich vaak niet dat ze het tarief voor het hele gesprek moeten betalen en niet alleen voor het doorverbinden.

De activiteiten zijn echter niet illegaal. ''Zolang ze van te voren zeggen dat het gesprek 80 cent kost, houden ze zich keurig aan de regels'', stelt de woordvoerster van de telecomwaakhond.

Gratis
De online bedrijvengids Myoffice.nl blijkt klanten naar zijn eigen, betaalde, 0900-nummer te verwijzen, terwijl de telefoonnummers van de bedrijven zelf vaak goedkoop of zelfs gratis zijn. "We hebben diverse goedkope of gratis servicenummers", reageert een verbolgen woordvoerder van ABN Amro in het AD.

De Consumentenbond heeft Myoffice om opheldering gevraagd en overweegt een klacht bij de OPTA.