Nog twee kandidaten voor Opel

DETROIT - Er zijn nog twee kandidaten in de race om de overname van de Duitse autofabrikant Opel. Dat heeft General Motors (GM), de huidige eigenaar van Opel, donderdag bekendgemaakt.

Het gaat om Magna, een Canadese fabrikant van auto-onderdelen en de in Belgiƫ geregistreerde investeringsmaatschappij RHJ International. Met het Chinese BAIC, dat tot voor kort ook nog in beeld was, worden geen gesprekken meer gevoerd, zo heeft General Motors laten weten.

GM heeft de biedingen van de drie naast elkaar gelegd en besloten verder te praten met Magna en RHJ, aldus John Smith die namens GM onderhandelt over de verkoop van Opel.

Banen
Het bod van Magna heeft de voorkeur van de Duitse autoriteiten. De uiteindelijke beslissing ligt bij GM, maar de Duitse overheid speelt ook een rol omdat die met miljarden overheidssteun over de brug zal moeten komen om de partij die Opel overneemt te steunen en zo tienduizenden banen te behouden. Opel heeft in Europa 54.000 mensen in dienst, van wie bijna de helft in Duitsland werken.

Magna wil in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank 55 procent van Opel overnemen. Ze willen 4,5 miljard aan overheidssteun. In de plannen van Magna verdwijnen in Europa 11.600 arbeidsplaatsen, waarvan 2500 in Duitsland.

Steun
RHJ wil 50,1 procent van Opel overnemen en rekent op 3,8 miljard euro aan steun van de Duitse overheid. De investeringsmaatschappij wil 9900 arbeidsplaatsen schrappen, waarvan 3900 in Duitsland.

General Motors, dat 1 juni uitstel van betaling aanvroeg, kreeg eerder deze maand toestemming van de Amerikaanse faillissementsrechtbank de beste bedrijfsonderdelen te verkopen aan een nieuwe onderneming.

Dat maakte een doorstart mogelijk. Het gaat in sterk afgeslankte vorm verder met als belangrijkste merken Chevrolet, Cadillac, Buick en GMC. Het stoot Opel, Pontica, Hummer en Saturn af.

Tengzhong
Voor Hummer heeft het Chinese Tengzhong belangstelling. Maar de Chinese autoriteiten zijn daar niet voor, omdat het indruist tegen het beleid om het gebruik van zuinige auto's aan te moedigen. Ook betwijfelen de autoriteiten of Tengzhong wel de expertise heeft om auto's te produceren. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met de bouw van wegen en bruggen.

NUwerk

Tip de redactie