Beslissingsweek voor Opel

AMSTERDAM – De overnamestrijd om de Duitse autofabrikant Opel is een nek-aan-nek race tussen auto-onderdelenfabrikant Magna en investeringsmaatschappij RHJ International. Dat meldt the Wall Street Journal.

“Magna heeft een tijdvoordeel, maar RHJ heeft serieuze interesse getoond door opnieuw met een bod te komen”, aldus de ingewijde.

Na maanden vol speculaties en geruchten zal er deze week een antwoord komen op de vraag wie na General Motors de nieuwe eigenaar wordt van Opel. Maandag kunnen kandidaten voor het laatst een bod uitbrengen en later deze week zal de Amerikaanse autofabrikant een besluit nemen.

Investering
Eind mei maakte de Duitse minister van Financiën al bekend dat de Canadese auto-onderdelenfabrikant Magna samen met enkele Russische partijen zich over het noodlijdende Opel zou gaan ontfermen. Volgens het voorlopige akkoord zou Magna 500 miljoen euro willen investeren in Opel.

Bij een Canadese overname zouden er 10 duizend banen in Europa verdwijnen, waaronder 2500 in Duitsland. Het bedrijf zou 4,5 miljard euro aan overheidssteun nodig hebben.

RHJ International
Tijdens de onderhandelingen over de kleine lettertjes kwam de overname echter weer op losse schroeven te staan. General Motors zou het gevoel hebben gehad dat Magna de steun van de Duitse regering gebruikte om ongewenste concessies af te dwingen. Daarop moedigden de Amerikanen de andere overnamekandidaten aan een nieuw bod uit te brengen.

Vorige week mengde Investeringsmaatschappij RHJ International zich ook weer in de strijd. Het bedrijf zou 51 tot 55 procent van de aandelen Opel van GM willen overnemen. Daarbij zou het 3,8 miljard euro steun van de Duitse overheid nodig hebben. Dat is 700 miljoen euro minder dan Magna nodig denkt te hebben.

BAIC
Het Chinese BAIC maakt ondanks een scherp bod geen kans om als winnaar uit de bus te komen. Het bedrijf beloofde minder arbeidsplaatsen te schrappen en minder staatssteun nodig te hebben dan de andere kandidaten.

BAIC is echter een belangrijke concurrent van GM op de Chinese automarkt en zal met een overname van Opel zijn positie daar verstevigen, waardoor BAIC de meest onwaarschijnlijke kandidaat is.

NUwerk

Tip de redactie