Prijzenslag supers stokt

RIJSWIJK - De prijzenslag tussen supermarkten zet niet door. Eind mei opende Jumbo de aanval op Albert Heijn en C1000, maar inmiddels is de rust teruggekeerd. Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte ligt dat onder meer aan de zomer. ''In de vakantie voer je geen prijzenoorlog'', stelt hij.

Rutte: ''Veel mensen zitten in het buitenland. En mensen die in eigen land vakantie vieren, doen boodschappen bij een andere supermarkt dan normaal. Voor de supermarkten is dit dan ook geen ideale tijd om te stunten met prijzen.''

Jumbo schudde de supermarktbranche zo'n anderhalve maand geleden flink op door honderden A-merken in prijs te verlagen.

Concurrenten zoals Dirk van den Broek en Nettorama, maar ook Albert Heijn gingen (deels) mee, waarmee een nieuwe prijzenoorlog aanstaande leek. Maar met het aanbreken van de zomer lijkt de krachtmeting, die aantrekkelijk is voor consumenten, in de knop gebroken, aldus Rutte.

Wel activiteiten
Het is de vraag of de strijd tussen de supers nog zal opleven. Jumbo is daarover niet helder. ''Wij gaan in de zomer wel activiteiten ontwikkelen om onze formule verder onder de aandacht te brengen. Daarbij speelt prijsbeleid ook een rol'', was alles wat een woordvoerder daarover kwijt wilde.

Dat de vlam is gedoofd, constateert ook econoom Jurjen Witteveen van het ING Economisch Bureau. ''Het zet niet echt door'', aldus Witteveen. De econoom verwacht ook niet veel vuurwerk in de toekomst, zoals dat er wel was bij de vorige slag tussen oktober 2003 en het najaar van 2005.

Heroveren
Witteveen: ''Albert Heijn greep destijds het moment met beide handen aan. Zij wilden toen af van het imago dat ze duur waren en wilden marktaandeel heroveren. Dat is ze gelukt en ze zijn blij met de positie die ze nu hebben. Daarom laten ze zich nu niet verleiden om onder de prijzen van Jumbo te duiken.''

Dat Jumbo nu stilzit, heeft volgens Rutte ook een andere reden. ''Er is een knallende ruzie geweest tussen Jumbo en de eigen inkooporganisatie Superunie omdat de acties van Jumbo zich richtten op servicesupermarkten en niet op discounters. De andere leden waren daar niet blij mee'', aldus Rutte.

Animo
Bij Superunie zijn formules aangesloten zoals Plus, Hoogvliet en Vomar. Het marktaandeel van alle Superunie-leden is in Nederland ongeveer gelijk aan dat van Albert Heijn. De Jumbo-woordvoerder wilde niet zeggen of er druk is uitgeoefend door Superunie.

Veel animo voor een grote veldslag lijkt er onder de supers niet te bestaan. Maar Witteveen bespeurt wel veel speciale acties. ''Zoals twee voor de prijs van een. Je ziet dat ze elkaar daarmee bestoken.''

Het uitblijven van een hevige strijd en de huidige economische crisis spelen supermarkten inmiddels in de kaart. Cijfers geven aan dat de omzetten van supermarkten dit jaar zullen stijgen. Witteveen: ''In plaats van naar een restaurant te gaan, geven mensen meer uit aan de kassa van de winkel. En als de economie fors krimpt, maar je als supermarktbranche in omzet groeit, dan doe je het goed.''

Tip de redactie