AMSTERDAM - De juridische dienst van Apple eist dat Microsoft commercials aanpast waarin verouderde prijzen van MacBooks worden vermeld. Microsoft geniet van de frustratie van zijn concurrent.

Apple heeft bij Microsoft geklaagd over televisiecommercials waarin de hardware van Apple als te duur wordt afgeschilderd.

"Twee weken geleden kregen we een telefoontje van de juridische afdeling van Apple, waarin ze zeiden: 'Jullie moeten stoppen met jullie commericals. We hebben onze prijzen verlaagd. Ze hebben hun prijzen met zo'n 100 dollar verlaagd. Dat was het leukste zakelijke telefoontje dat ik ooit heb ontvangen," vertelde Microsofts chief operating officer Kevin Turner tijdens een presentatie op de Microsoft partner conferentie in New Orleans deze week waarover Beta News bericht.

Vreugdedans
"Ik heb een vreugdedans door de hele gang gemaakt. Mijn eerste reactie was: 'Dit is een grap. Wie ben jij?' Ik begreep eerst niet dat dit een fantastische gelegenheid bood. We gaan nu gewoon door en door en door en door met deze reclamespots."

In de "Laptop hunter" commercials krijgen consumenten de opdracht om voor een vastgestelde prijs een notebook te zoeken. Als zij slagen, krijgen zij het aankoopbedrag cadeau. De spot sluit af met de mededeling "It's a wrap. A PC". Daarmee verwijst Microsoft naar het verschil tussen Macs en PC's.

In een van de spotjes wijst Sheila een MacBook Pro van 2000 dollar af omdat deze over 'slechts 2Gb aan geheugen beschikt'. In een andere commercial verzucht Giampaolo bij een Mac: "Dit is zo sexy. Maar voor mij gaan Macs meer over de elegantie dan over de computerkracht. Ik wil niet voor het merk betalen, ik wil voor de computer betalen."

Prijsvergelijking
De Apple-jurist eist dat Microsoft zijn commercials terugtrekt omdat Apple in juni zijn prijzen heeft verlaagd. De informatie in de spotjes zou daarom niet meer kloppen. Microsoft bepleit echter dat de prijsvergelijking klopte op het moment dat de spotjes voor het eerst werden uitgezonden. Aanpassen van de spotjes zou daarom niet nodig zijn.

Turner ziet in de heftige reactie van Apple bewijs dat de campagne succesvol is. Dat doet hem extra goed omdat Apple jarenlang op succesvolle wijze Microsoft heeft zwart gemaakt met zijn "Get a Mac" commercials.

Microsoft verwijst naar de hoge prijs van Apple computers als de "Apple Tax". De firma zal het prijs-argument ook in andere markten gaan gebruiken. Turner zei op de conferentie in New Orleans dat virtualisatieleverancier VMware het volgende doelwit zal zijn.