RHJ: Overname Opel kost maximaal 10.000 banen

FRANKFURT - Een overname van de Duitse autofabrikant Opel door de Belgische investeringsmaatschappij RHJ International kost in Europa maximaal tienduizend banen.

Alle fabrieken in Duitsland blijven uiteindelijk in bedrijf. Dat zei RHJ-topman Leonhard Fischer vrijdag in een interview met de Duitse krant Bild Zeitung.

''We moeten in Europa bijna tienduizend banen schrappen, maar niet meer'', zei Fischer. ''Dat staat vast.'' Hij benadrukte dat de overname niet alleen door een Duitse bril mag worden gezien. Opel heeft ook fabrieken in België, Spanje en Groot-Brittannië.

Antwerpen
Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt gaat een overname van Opel door RHJ ten koste van de Opel-fabriek in Antwerpen. Die zou al in de lente van 2010 de deuren moeten sluiten. De fabriek in het Duitse Eisenach wordt volgens de krant tot 2012 stilgelegd.

Fischer ontkent in het interview dat RHJ onder een hoedje speelt met de huidige eigenaar van Opel, General Motors. RHJ zou daarbij met de financiële steun van de Duitse overheid Opel saneren, om het bedrijf vervolgens in afgeslankte vorm weer terug te verkopen aan het Amerikaanse concern.

Zelfstandig
''Dat is onzin'', stelde Fischer. ''We denken aan de lange termijn en willen van Opel een zelfstandig Europees automerk maken. Daarbij kunnen we niets doen zolang de Duitse belastingbetaler niet elke euro is terugbetaald.''

RHJ is in een felle strijd verwikkeld met de Canadese producent van auto-onderdelen Magna, die in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank, lange tijd de beste kaarten in handen leek te hebben voor de overname van Opel. Bij een overname door Magna zouden ook duizenden banen verloren gaan. Het Canadees-Russische consortium vroeg bij zijn bod echter 700 miljoen euro meer aan overheidssteun dan RHJ.

Bondskanselier Angela Merkel sprak donderdag, na een gesprek met de Russische president Dmitri Medvedev, nogmaals haar steun uit aan het bod van Magna. Behalve de twee genoemde partijen is ook de Chinese autoproducent BAIC nog altijd in de race om Opel.

Tip de redactie