Advertentiemarkt lijdt onder recessie

DIEMEN - De internationale advertentiemarkt is in de eerste drie maanden van dit jaar flink geraakt door de internationale recessie. Wereldwijd lagen de bestedingen aan reclame op televisie en radio en in dagbladen en tijdschriften in het eerste kwartaal 7,2 procent lager dan een jaar eerder.

Dat maakte marktonderzoeksbureau Nielsen dinsdag bekend.

In de Verenigde Staten liepen de mediabestedingen met bijna 13 procent terug. In Europa werd gemiddeld bijna 9 procent minder uitgegeven aan advertenties. De achteruitgang was beduidend minder sterk in Azië, waar de bestedingen maar 2,3 procent lager waren dan in de eerste drie maanden van 2008.

Televisie
Niet alle media hadden overal ter wereld evenveel last van de recessie. Zo daalden de inkomsten in de gedrukte media overal ter wereld, maar namen de bestedingen aan spotjes op de televisie in Azië licht toe.

In de VS en Europa daalden de bestedingen aan televisiereclame wel, met ongeveer 9 procent. De bestedingen aan radioreclame daalden in de VS, maar waren ongeveer stabiel in Europa en vertoonden een kleine stijging in Azië.

Tip de redactie