AMSTERDAM - Het midden- en kleinbedrijf (mkb) heeft dankzij de crisis meer oog voor energiebesparing. Daar staat tegenover dat ondernemers, eveneens uit besparingsoverwegingen, minder willen neertellen voor maatschappelijk verantwoorde grondstoffen en handelsproducten.

Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfseconomisch onderzoeksbureau EIM. Het beheersen van de energiekosten is binnen alle sectoren hoger op de agenda komen te staan dan in de periode voorafgaand aan de crisis.

Hoewel de bedrijven veel belang hechten aan energiebesparende mogelijkheden, is de bereidheid daarvoor ook de portemonnee te trekken kleiner geworden. De investeringen in energiebesparende maatregelen zullen dit jaar naar verwachting dalen met minstens negen procent, terwijl in 2008 nog een groei met 6,5 procent te zien was.

Concurrentiepositie
Het mkb vindt milieubeleid steeds belangrijker in het versterken van de concurrentiepositie. Ondernemers gaan dan ook vaker op zoek naar milieuvriendelijke producten, diensten en productiemethoden.

Iets meer dan de helft van de mkb-bedrijven, namelijk 54 procent, staat open voor groene producten en diensten. Vorig jaar was dit nog 40 procent. De toegenomen interesse weerspiegelt volgens het EIM de strengere eisen die bedrijven onder klanten ervaren.

Als het gaat om personeelsbeleid, delft duurzaamheid echter het onderspit. Bedrijven hechten er meer belang aan te proberen hun beste mensen binnen de deur te houden, dan geld uit te geven aan milieuvriendelijke maatregelen.