DEN HAAG - Gemeenten krijgen meer bevoegdheden om grip te houden op de lokale taximarkt. De vraag is of ze weer als vroeger ook taxivergunningen mogen verstrekken en innemen als er iets fout gaat.

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) geeft donderdagmiddag op een persconferentie op het ministerie mogelijk duidelijkheid daarover. Haar woordvoerster wil niet meer kwijt dan dat gemeenten ruimere bevoegdheden krijgen om strengere eisen te stellen aan taxichauffeurs. Bijvoorbeeld dat alleen chauffeurs die zijn aangesloten bij een organisatie, bij taxistandplaatsen klanten mogen oppikken.

Visie
Deze 'groepsvorming' zit sinds vorig jaar juni in de pen. Huizinga presenteerde toen een 'taxivisie' na overleg met taxibranche, bestuurders van grote steden en consumentenorganisaties. Want de liberalisering van de taximarkt sinds 2000 heeft niet gebracht wat we ervan verwachtten, erkende ze toen.

In die visie staat dat gemeenten de mogelijkheid moeten krijgen op te treden tegen zogenoemde vrije rijders. Met die aanpak zou een einde komen aan de soms chaotische toestanden in de grote steden door toedoen van deze zelfstandige taxichauffeurs.

Voorstel
De Tweede Kamer krijgt donderdag in een brief de uitgewerkte voorstellen van Huizinga op basis van deze visie. De staatssecretaris liet weten dat de brief losstaat van het 'verschrikkelijke' incident in Amsterdam. Daarbij werd zondagochtend een klant op het Leidseplein neergeslagen door een taxichauffeur. Hij overleed later in het ziekenhuis.

Kamerleden zijn benieuwd of gemeenten weer als voor het jaar 2000 taxivergunningen mogen verlenen en intrekken. ,,Als dat erin staat zou ik er geen bezwaar tegen hebben. Anders zal ik haar daarnaar vragen'', aldus Lia Roefs van regeringspartij PvdA. ,,Burgemeester Cohen van Amsterdam wil zelf vergunningen kunnen intrekken.

CDA
Justitie geeft zelden redelijk op tijd zaken die niet door de beugel kunnen door aan de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat'' (die gaat over de taxichauffeurspas, red). Jan Mastwijk van coalitiepartner CDA is er nog niet uit. Hij wil niet terug naar de situatie dat onderhandeld wordt over de overnameprijs van vergunningen, ,,onder het mom van goodwill. Dan krijg je woeker.''

Er moet geen complete eenheid van beleid komen, maar maatwerk. ,,Geen legpuzzel dat een chauffeur met zijn handen in het haar grijpt als 'ie naar een andere stad moet rijden.''