AMSTERDAM - Met een arsenaal van 150.000 computers behoort Shell wereldwijd niet alleen op energiegebied, maar ook wat zijn it-afdeling betreft tot de 'grote jongens'. "We werken veel virtueel", zegt 'talent-manager' Marloes Michon in gesprek met NUzakelijk.

Het Nederlands-Britse oliebedrijf zag de winst in het eerste kwartaal van dit jaar minder dalen dan de markt had verwacht. Ondanks de economische crisis stopt het bedrijf, met wereldwijd 102.000 werknemers, dan ook niet met het zoeken naar aanstormende talenten.

Op it-gebied is Marloes Michon mede verantwoordelijk voor het wereldwijd binnenhalen van de meest talentvolle it'ers. Van de 102.000 werknemers werken er ongeveer 5.500 bij de it-afdeling.

Ruggengraat
Het bedrijf ziet it als de ruggengraat van het bedrijf, vooral vanwege het belang daarvan bij de 'exploratie', oftewel de winning en het ontdekken van olievelden. Jaarlijks spendeert de oliegigant 3,2 miljard euro aan computers, servers, netwerkverbindingen, licenties en ondersteuning van it-diensten.

Naast het toezicht op legio pc's, voert de automatiseringsafdeling onder andere het beheer uit over 72 datacenters, 55.000 mobiele telefoons en wordt er toegezien op het verwerken van gemiddeld 4,5 miljoen e-mails en 40 miljoen spammails per dag.

Vacatures
Shell werkt bij zijn zoektocht naar it-talent niet met traditionele vacatures. "Wij rekruteren niet om een bepaalde baan, maar op talent", stelt Michon, zelf al 19 jaar actief op de afdeling human resources bij het concern. Toptalent is echter schaars, ondervindt ook Shell.

Of er veel verloop is onder it-medewerkers, kan ze niet zeggen, "maar het baart me geen zorgen". Het gevecht om de meest talentvolle mensen gaat ondanks de recessie ook gewoon door. "Het feit dat het economisch slechter gaat bepaalt ons aannamebeleid voor talentvolle afgestudeerden niet", stelt ze.

Video
Enkele jaren geleden deed het virtuele contact met collega's zijn intrede bij het bedrijf, sinds enige tijd in de vorm van 300 videoconferentiesystemen. Michon gebruikt de virtuele overlegmachines dagelijks. "Mijn team bestaat uit mensen in Nederland, Londen, Houston en Kuala Lumpur. Ik vind het erg prettig om een gezicht te kunnen zien", stelt ze.

Hoewel videobellen tijd en vliegkosten bespaart, zijn de tijdsverschillen nog wel 'een uitdaging', erkent Michon. "We proberen het zo in te richten dat de mensen in Azië bijvoorbeeld niet telkens om acht uur 's avonds moeten inbellen. Tijdstippen worden gerouleerd om de pijn te verdelen."

Uiteindelijk verbetert het virtuele werken, ook vanuit huis, de balans tussen werk en privé. Michon kon een aantal jaar gedeeltelijk vanuit huis werken om de opvoeding van haar twee kinderen te combineren met haar drukke baan. "Als we soms thuis kunnen werken wordt de kwaliteit van leven ook beter", besluit de hr-manager.