DEN HAAG - De recessie lijkt nog niet veel vat te krijgen op optiekketen Specsavers. Het Britse familiebedrijf opende maandag in de winkelstraat van miniatuurdorp Madurodam in Scheveningen de honderdste vestiging.

Voor de onthulling van deze miniatuurwinkel kwamen de oprichtster van Specsavers Dame Mary Perkins en haar dochter Julie, verantwoordelijk voor de Nederlandse vestigingen, speciaal over naar Nederland.

De gebeurtenis markeert de snelle groei van Specsavers in Nederland. Het bedrijf verwacht zelfs de komende jaren uit te groeien tot marktleider in Nederland, voor Hans Anders en Pearle. Had Specsavers twee jaar geleden nog tachtig winkels in ons land, inmiddels zijn er twintig bijgekomen.

Marktleider
De optiekketen wil de komende jaren uitgroeien naar ongeveer 135 winkels. "Op basis van volume en omzet per winkel verwachten we met die omvang marktleider in Nederland te zijn'', zei Julie Perkins.

Specsavers weet de wereldwijde economische neergang vooralsnog buiten de deur te houden. Hoewel de omzet wereldwijd het afgelopen jaar met 6 procent terugliep, bedroeg de omzetdaling voor de optiekbranche als geheel 25 procent. "Mensen blijven toch brillen kopen'', aldus Mary Perkins. Sinds de oprichting heeft in elk geval nog geen enkele winkel de deuren hoeven sluiten.

In Nederland draaien de zaken zelfs bijzonder goed in recessietijd. De omzet van de brillenketen groeide met bijna 18 procent naar 73 miljoen euro over de periode maart 2008 tot maart dit jaar.

Opleidingseisen
De oprichters ergeren zich er echter aan dat Nederland een van de weinige Europese landen is waar het beroep van opticien niet beschermd is. "Specsavers maakt zich al jaren hard voor minimale opleidingseisen voor opticiens'', aldus Dame Mary, die voor haar werk twee jaar geleden door koningin Elizabeth in de adelstand werd verheven.

De manier waarop Specsavers zich beijvert voor kwaliteit is niet zelden een doorn in het oog van de concurrentie. Zo spande brillenketen Hans Anders onlangs een kort geding tegen Specsavers aan wegens ongeoorloofde vergelijkende reclame. In paginagrote advertenties verkondigde Specsavers dat de helft van de verkopers in de winkels van Hans Anders geen mbo- of hbo-diploma op zak heeft. Onder het motto 'Anders dan Hans' stelde Specsavers dat de medewerkers in hun winkels wel allemaal gediplomeerd zijn.

Hans Anders voelde zichzelf belachelijk gemaakt door de Britse concurrent. Bovendien verzweeg Specsavers dat het personeel van Hans Anders een interne opleiding krijgt. Maar de rechter oordeelde dat er geen sprake was van ongeoorloofde reclame.

Kwaliteit
Mary Perkins richtte met haar man Doug 25 jaar geleden Specsavers op omdat ze ontevreden waren over de kwaliteit van de oogzorg. Ze begonnen met een winkeltje aan huis. Inmiddels is het merk uitgegroeid tot de grootste optiekketen ter wereld in privé-bezit. Het familiebedrijf heeft momenteel zo'n 1400 winkels in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Spanje, Australië en Nieuw-Zeeland. Wereldwijd werken er 26.000 mensen.

De exploitatie van de Specsavers-winkels gebeurt voornamelijk op basis van samenwerkingsverbanden onder leiding van een lokale partner. De dames-Perkins nemen de moeite iedere nieuwe winkelexploitant persoonlijk te leren kennen. "Daar gaat inderdaad veel tijd in zitten, maar we vinden dat belangrijk om voeling met het bedrijf te houden'', onderstreept Mary Perkins.