AMSTERDAM - In 2009 zal de markt voor adverteerders harder krimpen dan gedacht. ZenithOptimedia dat wereldwijd metingen verricht heeft de verwachtingen bijgesteld van een krimp van 6,9 procent naar 8,5 procent.

Eind 2009 voorspelde het internationale mediabureau nog een krimp van 0,2 procent. Dat meldt persbureau Dow Jones.

In de meeste sectoren bezuinigen adverteerders, omdat er grote onzekerheid is over de inkomstenkant van de balans. Wel ziet het mediabedrijf een minder sterke daling in het tweede kwartaal dan in het eerste.

Online
De markt voor internetadvertenties groeit nog wel, met 10,1 procent zelfs sterker dan wat ZenithOptimedia eerder had voorspeld. Internet blijft interessant voor adverteerders doordat het transparant en flexibel is, zo zegt het onderzoeksbureau.

In 2010 zal er mondiaal licht herstel optreden, maar in de Verenigde Staten zal er dan nog krimp te zien zijn en in Europa stagnatie. Pas in 2011 zullen de uitgaven aan advertenties weer toenemen.