Auto 2.0

Ja, ook ik rijd graag in mijn auto, een 2.0 V6. Maar over een paar jaar zijn dat soort specificaties alleen nog van toepassing op fun-auto's waarmee je op een circuit gaat racen. Voor een "normale" auto worden de prestaties dan eerder in applicaties en features uitgedrukt: Auto 2.0.

Door Maarten Schoonwater | Logica

De kosten van een BMW bestaan nu al voor 60 procent uit ICT, hoezo staal en rubber? Maar de computers aan boord gaan nog veel meer betekenen.

De auto van nu kan het best vergeleken worden met de desktop PC van de jaren tachtig. Er is weliswaar veel intelligentie in de auto maar het aspect connectiviteit/samenwerking ontbreekt nog volledig. Waar het gebruik van de PC compleet is veranderd door de komst van internet, zal ook de automobiliteit radicaal veranderen door de slimme toepassing van computers en connectiviteit.

Coöperatieve systemen
Aan de ene kant zullen IT-systemen het gedrag van de bestuurder beïnvloeden. Anderzijds zal door communicatie tussen auto's onderling en met de infrastructuur het transportsysteem als totaal intelligenter worden. De auto als sensor, car-generated content, u weet wel, Web 2.0. Deze ontwikkeling wordt ook wel coöperatieve systemen genoemd.

Voorbeelden van gedragsbeïnvloeding zijn er al legio: de matrixborden boven de weg, omrijdsuggesties van het navigatiesysteem, of ze komen er binnenkort aan: kilometerbeprijzing en spitsmijden.

Maar ook het energie-informatiepaneel, zoals dat te vinden is in hybrides zoals de Toyota Prius, beïnvloedt de bestuurder. Uit recent onderzoek blijkt dat dit paneel een grotere bijdrage levert aan milieuvriendelijk rijden dan de toegepaste hybride motortechniek zelf.

Sensoren
Maar als auto's daadwerkelijk een netwerk gaan vormen, wordt het pas echt leuk: Auto 2.0. De moderne auto zit tjokvol sensoren, zoals ABS, traction control, en temperatuur of de bestuurder signaleert: mistlamp aan, ruitenwissers.

Als auto's deze informatie met andere auto's uitwisselen levert dat zeer actuele en gedetailleerde informatie op: - "verderop een mistbank" - "let op, snel afremmende file". Ook wegbeheerders kunnen dit gebruiken en bijvoorbeeld op de matrixborden verwerken.

Auto's kunnen ook met de weg gaan communiceren, bijvoorbeeld bij de zoektocht naar een vrije parkeerplek, of de route bij wegwerkzaamheden. Een P+R bord langs de snelweg is mooi, maar wanneer je werkelijk het verschil in reistijd en kosten èn je aankomsttijd op je dashboard ziet, overtuigt dat veel meer.

Ritsen
Maar ook de groene-golfsnelheid, gecoördineerd ritsen of het gelijkmatig optrekken bij een verkeerslicht kan worden ondersteund. Een soort van temporegisseur als eerste stap richting toekomstig "treintjesrijden".

Om tot een grootschalige introductie te komen is er wel een katalysator nodig en die kan er komen. Voor de kilometerbeprijzing zullen vanaf 2013 massaal kastjes in auto's worden ingebouwd. Dit is dé kans om een standaard neer te zetten die niet alleen belasting int, maar de automobilist ook helpt slimmer te rijden. Een win-win.

Als BV Nederland investeer je dan in echte oplossingen, die goedkoper, duurzamer en innovatief zijn. Met zo'n investering ontwikkel je ook een interessant exportproduct. We kunnen klein beginnen door bijvoorbeeld jaarlijks vijf kilometer nieuw asfalt minder aan te leggen, en de vrijkomende 50-100 miljoen euro (… !) investeren in slimmere mobiliteit, en zo vaart maken met het ontwikkelen van coöperatieve systemen. Na Nederland Breedbandland ook Nederland Slim Autoland: Auto 2.0.

Maarten Schoonwater is  innovatieconsultant op het gebied van mobiliteit en reisinformatie bij Logica Management Consulting.

Tip de redactie