AMSTERDAM - Het winkeloppervlak in Nederland is in 2009 nauwelijks gegroeid. Als gevolg van de recessie worden er nog nauwelijks bouwmarkten, keukenzaken en andere winkels gebouwd, zo schrijft het AD op basis van een inventarisatie van onderzoeksbureau Locatus.

Van 1996 tot nu groeide het winkelvloeroppervlak in Nederland van 16 miljoen naar bijna 29 miljoen vierkante meter. Sinds januari stagneert de groei en is er slechts 100.000 vierkante meter bijgekomen.

Kleine zelfstandige
Daarnaast dreigt er steeds meer winkelruimte leeg komen te staan, zo voorspelt Gerard Zandbergen, directeur van Locatus, in de krant. "Vooral de kleine zelfstandige zal er tussenuit vallen. En andere ondernemers staan niet in de rij om een leeg winkelpand op te vullen."

Volgens een woordvoerder van MKB Nederland is er vooral aan de rand van steden veel leegstand. Maar enige sanering kan volgens hem geen kwaad. "Tussen 1996 en nu is het winkeloppervlak bijna verdubbeld, terwijl de koopkracht niet zoveel is toegenomen."